Vader jong prostaatkanker, kans op borstkanker?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Vader jong prostaatkanker, kans op borstkanker?

Berichtdoor suus » do 24 maart 2016, 10:50

Bij mijn vader is op jonge leeftijd (43) prostaatkanker ontdekt.
Ik weet dat er een mogelijk verband is met het BRCA gen.
Verder had mijn vader geen broers of zussen of andere familie. Ik kan dus niet zeggen of het bij meer familie is voorgekomen, of bv borstkanker.
Zou dit toch voor mijn zus en mijzelf een hogere kans op borstkanker kunnen geven?
suus

Re: Vader jong prostaatkanker, kans op borstkanker?

Berichtdoor Dees » do 24 maart 2016, 11:42

Hoi Suus, wat naar om te horen zeg. Zeker is er een verband tussen jong (onder de 60 jaar) prostaatkanker krijgen en de BRCA-genmutatie. Als je vader uit een kleine familie komt, kan dat de verklaring zijn waarom er niet meer borst- of eierstokkanker geconstateerd is. Het zou te zot zijn voor woorden om te wachten totdat jullie als zijn dochters borstkanker krijgen. Heel strikt valt je vader dus niet in de richtlijn, maar zelf zou ik héél erg mijn best doen om mijn vader doorverwezen te krijgen.

De criteria om verwezen te worden naar een klinisch geneticus zijn:
Afbeelding

P.s. Misschien zijn er nog Joodse voorouders. Dat is dan nóg een reden om die verwijzing voor elkaar te krijgen.

Ik hoop dat er géén BRCA-genmutatie gevonden wordt. Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor suus » vr 25 maart 2016, 08:54

Bedankt voor je reactie.
Ik kan er zeker iets mee. Ik snap die richtlijnen maar als je uit een hele kleine familie zonder broers, zussen, neven of nichten komt kun je daar nooit aan komen.
Maar mijn vader was wel echt jong. En is er uiteindelijk ook na 4 jaar strijden aan overleden. Ik ga toch met mijn huisarts overleggen
suus

Berichtdoor Dees » vr 25 maart 2016, 09:33

Hoi Suus, precies, vandaar die groene stip Let op kleine families !!! Dat vertekent nogal. Wat heftg zeg dat je vader zo jong overleden is. Veel sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016