Controle eierstokken na hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Controle eierstokken na hormoontherapie

Berichtdoor Lenie » ma 21 maart 2016, 11:19

Na borstkanker op jonge leeftijd (geen BRCA mutatie) heb ik chemo + vijf jaar hormoontherapie (lucrin + tamoxifen) gehad. Mijn menstruatie is inmiddels weer gewoon teruggekomen.

Wat ik me steeds afvraag...
- Is het (bij sommige ziekenhuizen) gebruikelijk dat wordt gecontroleerd of baarmoeder en eierstokken zich goed hebben hersteld na jarenlange chemische 'stillegging'?
- Is er als je op jonge leeftijd borstkanker hebt gehad, maar geen BRCA-mutatie hebt, toch een verhoogde kans op eierstokkanker?

Alvast dank!
Lenie

Re: Controle eierstokken na hormoontherapie

Berichtdoor Dees » ma 21 maart 2016, 15:16

Beste Lenie, als je gestopt bent met de antihormoontherapie en je cyclus komt op gang, is er geen indicatie om je baarmoeder of eierstokken te onderzoeken. Het heeft geen nut dat te laten doen.

Als je geen BRCA-genmutatie hebt en geen eierstokkanker in je familie hebt, heb je geen verhoogd risico op eierstokkanker.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Controle eierstokken na hormoontherapie

Berichtdoor Lenie » di 22 maart 2016, 16:45

Bedankt Dees!
Lenie

Keer terug naar Maart 2016