Metastasen in okselklier borstklier en plekje heup

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Metastasen in okselklier borstklier en plekje heup

Berichtdoor Doesjka » vr 18 maart 2016, 15:54

Hallo medewerker of Dees. ik werd allert door het artikel BEP van de week in Libelle. Ik zit op dit moment best in een rollercoast. Ik ben een vrouw van 50 jaar, In 2009 januari ontdekte ik een knobbeltje in mijn rechterborst. Ik bleek 2 infiltrerende ductale mamacarcinomen te hebben een van 1.1 en een van 1.7 cm oetrogeen gevoelig en progesteron negatief en Her2neu negatief te hebben. Mijn poortwachtklier bleek schoon. Ik heb een borstbesparende ingreep gehad met radiotherapie in Young Boost Trial met extra boost in het tumorgebied.Daarna 3 kuren FEC en 9 kuren Paclitaxel. Daarna nog tamoxifen. In verband met ernstige stemmingswisselingen tgv laatste middel. Ben ik na second opinieonderzoek in het AVl gestopt met de tamoxifen. Ben na die periode weer redelijk opgeknapt.Had helaas vanaf midden 2014 wat meer last van zenuwpijn in mijn oksel. Maar dat lag ook aan het littekenweefsel door bestraling waar ik veel van heb. Juni 2015 last van warmte in borst kliergebied. Ook pijn. Aldus radioloog irritatie. Pijnstilling voor gehad. Vanaf augustus littekenmassage gehad met wisselend resultaat. Eind december foto's laten maken en begin januari op controle. Er werd niets gezien of gevoeld. Op 8'februari voelde ik pijn in mijn oksel rechts bij het liggen. Ik ontdekte een lichte zwelling. Volgende dag bij de radiotherapie op controle geweest. Zij voelden het ook. Volgende dag is in het ziekenhuis waar ik destijds ben behandelt een echo gemaakt en 2 biopten genomen. Op 15 februari gehoord dat er kwaadaardige cellen zijn gevonden. Het lijkt om dezelfde tumorcellen te gaan. Heb inmiddels besloten om naar een ander ziekenhuis over te gaan. Hier is als eerste een PETscan gemaakt op 19 februari. Op 22 februari uitslag gehad. Er is ook een klein plekje op de kop van mijn rechterheup gevonden. Inmiddels heeft een mri en een botpunctie volledige zekerheid gegeven ook in mijn heup zitten kwaadaardige cellen. Conclusie men heeft het over een adenocarcinoom. Met oestrogeenreceptor 60% progestronreceptor negatief evenals herceptest score 0 . Inmiddels heeft mijn oncologe in overleg met collega's van AVL een chemobehandeling voorgesteld. Waar ik afgelopen woensdag aan ben begonnen. Het gaat om infusen vormeling in combinatie met tabletkuur chemo capecitabine. Gezien het plekje in de heup heb ik aanstaande maandag nog een gesprek in het AVL over het behandelplan tot zoverre. Een second opinion en wat bij hen mogelijk is geadviseerd zou worden.
Er lopen daar ook onderzoeken met stamceldonatie etc. Maar of dat iets is wat bij mij past is de vraag. Daarnaast is mij het effect daarvan niet duidelijk. Kunnen jullie mij nog raden in deze. Of mij vertellen wat ik zeker moet vragen. Sorry voor dit lange verhaal. Maar dan is het wat completer. Hoop nog van jullie te horen
Doesjka

Re: Metastasen in okselklier borstklier en plekje heup

Berichtdoor Dees » vr 18 maart 2016, 20:23

Hoi Doesjka, jeetje wat zul jij geschrokken zijn zeg. Heel naar. Als ik je goed begrijp dan is de borstkanker hormoongevoelig (oestrogeengevoelig) en zijn de uitzaaiingen dan ook. Persoonlijk verbaas ik me er dan over dat je met chemo gestart bent en niet met hormoontherapie. Omdat je al tamoxifen hebt gehad, verwachtte ik dat de voorkeur dan wel uit zou gaan naar een aromataseremmer. Dit artikel van Magazine B van de Borstkankervereniging legt goed uit hoe het zit met uitgezaaide borstkanker.
Ik snap niet goed waarom het AVL een ander beleid voorstelt. Kun je dat eens navragen?

Zijn er tumormarkers geprikt? Als die hoog zijn, zijn ze waarschijnlijk een goede graadmeter voor de tumoractiviteit.

Heb je al een botversterker, vanwege dat plekje op je heup?

Ik ken de trial wel met stamceltransplantatie, maar ik dacht dat daar vooral mensen met een BRCA-genmutatie of mensen met een BRCA-like tumor daarvoor in aanmerking kwamen.

Ik ben vooral benieuwd waarom geen hormoontherapie.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Willemien » za 19 maart 2016, 13:07

Dees schreef:Zijn er tumormarkers geprikt? Als die hoog zijn, zijn ze waarschijnlijk een goede graadmeter voor de tumoractiviteit.

Hoi Dees, ik meende dat de diverse vormen van borstkanker geen tumormarkers hebben, of is dat in het geval van uitgezaaide borstkanker anders? Zou het dan in theorie mogelijk zijn om uit bloedonderzoek te achterhalen of er sprake zou kunnen zijn van uitzaaiingen waarvan nog geen klachten merkbaar zijn?
vriendelijke groet, Willemien
Willemien

Berichtdoor Dees » za 19 maart 2016, 13:25

Hoi Willemien, nee, het prikken op tumormarkers heeft geen zin als uitzaaiingen niet vastgesteld zijn. Ze kunnen verhoogd zijn zonder dat er uitzaaiingen zijn en ze kunnen normaal zijn terwijl er wel uitzaaiingen zijn. De nu geldende gedachte is dat het niet nuttig is om uitzaaiingen eerder te ontdekken dan dat je er klachten van hebt, omdat je er niet langer door leeft en vanaf dat moment wel moet leven met de wetenschap dat je niet meer beter wordt.

Zijn er uitzaaiingen vastgesteld, dan is dat anders. Als de tumormarkers dan hoog zijn, kan dat een indicatie zijn dat ze een goede graadmeter zijn voor de tumoractiviteit (dus of behandeling wel of niet aanslaat of dat er weer tumorgroei ergens is). Als blijkt dat er uitzaaiingen zijn maar de tumormarkers zijn normaal, dan heb je er als graadmeter ook niks aan.

Ken je dit stukje over het niet zoeken naar uitzaaiingen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Doesjka » za 19 maart 2016, 16:55

Hallo Dees en Willemien. Mijn tumormarkers zijn inderdaad geprikt. Zijn verhoogd. CA 15.3 42 kU/l. Daarnaast denkt het MOS en de oncologisch chirurg. Dat de hormonen in deze niet de grootste meerwaarde hebben. Er is dus een kwaadaardigheid vastgesteld in mijn oksel/ melkklieren. Daarnaast dus een kleine uitzaaiing op de heupbot. Zichtbaar geworden in PETscan
en MRI. Bevestigd door de botpunctie.De nieuwe tumorcellen in de okselklier is voor 75% oestrogeengevoelig en voor 10 % progesterongevoelig. De tumorcellen in de heup hebben een 60 % oestrogeengevoeligheid en progesteron is negatief. Hun voorstel was eerst chemo om de tumor in de oksel kleiner te maken. Mogelijk in toekomst bestraling heup. Ik heb daar tot op heden geen pijnklachten. Na de chemo opereren. Mogelijk nog wel hormonen maar niet tegelijk.Aldus oncologisch chirurg had hij er deze week op een grootmcongres ook over deze vorm gehad. Was daar het idee ook dat deze behandelwijzemde meeste kans geven.mHijmismbang dat als ikmalleen hormonen zoumgebruiken. Ik mij een jaar goed voel en dan mogelijk veel meer uitzaaiingen zal hebben. De oncologe die mij in dit ziekenhuis behandelt. Heeft met collega's in het AVL overleg gehad over het type chemo. Dat het niet slim is de vorige chemo uit 2009 weer te nemen omdat ze toch niet voldoende hebben gewerkt. Daarom in overleg met hen deze combinatie. Correctie het infuus dat ik krijg is vinorelbine. Daarnaast heeft zij de afspraak bij het AVL gemaakt. Waar ik naar toe zou gaan indien uit de botpunctie inderdaad kwaadaardigheid zou blijken. Dit heb ik afgelopen donderdag bevestigd gekregen. Vandaar dat ik maandag ook ga. Daarnaast zal ik zeker over de arometaseremmer hebben. Ik heb vorige keer helaas ernstige stemmingswisselingen gehad door de tamoxifen. Dus ben daar best huiverig voor. Maar als dat nog een betere behandeling is. En mijn stemming goed wordt gevolgd. Dan ga ik ook daarvoor. Dit is natuurlijk ook een zwaar traject. Het gaat om een zo goed mogelijke behandeling. Die de beste kansen geven.
Doesjka

Berichtdoor Dees » za 19 maart 2016, 18:11

Hoi Doesjka, ik begrijp dat als ze dat plekje van je heup niet meenemen en het als een lokaal recidief (dat de kanker ter plekke teruggekomen is) zien, maar als ze echt uitgaan van uitgezaaide ziekte begrijp ik niet dat de oncoloog de hormoontherapie niet op zijn minst een kans wilde geven. Misschien beschouwen ze het als 'oligo-metastatic disease' (héél beperkt uitgezaaide ziekte). Dan begrijp ik het ook.

Weet je, ik ken jou niet en al je gegevens ook niet. Vraag het gewoon na in het AVL als je daar toch naar toe moet. Meestal proberen ze chemo zo lang mogelijk uit te stellen en zo lang mogelijk met hormoontherapie te behandelen, omdat dat minder ten koste van je kwaliteit van leven gaat.

Take care
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016