Knobbel voelbaar maar niet zichtbaar op echo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Knobbel voelbaar maar niet zichtbaar op echo

Berichtdoor Kaatje » ma 07 maart 2016, 14:44

Hallo,

Ik heb een vraag. Dit weekend heb ik een knobbel ontdekt aan de onderkant van mijn linkerborst, circa 1.5-2 cm groot. Duidelijk voelbaar, wel mooi glad e.d.. Maar toch niet gerust. Vanochtend naar huisarts die mij doorverwees naar de mammapoli. Kinderen bij oppas gebracht en door naar zkh, in het kader van beter maar meteen achter de rug. In zkh heb ik een echo gehad (ben net 31 jaar, dus geen mammo). En ondanks dat de echokop echt rolde over de knobbel was er op de echo helemaal niks te zien. De radioloog vond het zelf ook wel apart (verwachtte op zijn minst direct een cyste), maar besloot uiteindelijk dat de knobbel maar bij mij hoorde. In eerste instantie opgelucht, maar nu thuis vind ik het toch vreemd; iets zo duidelijk voelbaar en niet zichtbaar. Google is natuurlijk niet heel geruststellend.

Nu mijn (verwachte) vraag: komt het vaker voor dat een knobbel niks betekent en dus ook geen beeldmateriaal oplevert? Of kan het voorkomen dat de echo een knobbel (wat het ook moge zijn) kan missen?

Veel dank alvast!
Kaatje

Re: Knobbel voelbaar maar niet zichtbaar op echo

Berichtdoor Dees » ma 07 maart 2016, 18:20

Hoi Kaatje,
Jakkie wat spannend he. Op al je laatste vragen kan ik JA antwoorden. Het komt allemaal voor. Helaas zegt dat niks over jouw situatie. De kans op borstkanker op je 31e is klein..... maar niet nul.

Dat is niet iets om acuut over in de stress te schieten. Welke afspraak heb je met de mensen van de mammapoli gemaakt? Ik denk dat dat moet zijn: Wacht 3 maanden af. Trek aan de bel als je voelt dat het groter wordt, als je steken voelt, als je pijn krijgt, als je bruin tepelvocht hebt etc. Als het er over 3 maanden nog zit, maak dan opnieuw een afspraak bij de Mammapoli. Ze kunnen dan eventueel een MRI doen en/of een biopt nemen. Een biopt is de enige manier om te bewijzen dat het kwaadaardig is, als dat zo is. Dan wordt er namelijk weefsel onderzocht. Ik snap wel dat artsen dat nu niet willen doen, want je wilt eigenlijk niet 'zomaar' in een gezonde borst prikken. Drie maanden wachten kan ├ęcht geen kwaad, ook niet als het kwaadaardig is (behalve als je echt merkt dat het groeit, dan moet je aan de bel trekken).

Kun je hier iets mee? Spreek je het zo ook af met je huisarts?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016