hoe lang tussen laatste chemo en begin hormoontherapie?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

alieba

hoe lang tussen laatste chemo en begin hormoontherapie?

Bericht door alieba » di 15 dec 2015, 12:11

Dag Dees.
Nu ik aan het bijkomen ben van chemo 5 (docetaxel) en de 6e voor 28 december gepland staat, wil ik graag alvast advies over het volgende:
Hoe veel tijd staat er volgens de protocollen en richtlijnen tussen laatste chemo en het begin met anti-hormonen? Er zijn vast weer behandelaars die direct door willen, schema's volgen enz., maar ik wil heel graag eerst weer een beetje meer mezelf worden; dus werken aan de conditie, een soort van nieuw startpunt bepalen, zodat ik weet hoe ik me kan voelen. Wat ik niet wil is direct in de volgende achtbaan gesnoerd worden en hup, door maar weer. Ik hoor van kennissen vaak verhalen van afhaken wegens te veel bijwerkingen en veranderingen in je eigen persoontje, dus een goed nul-punt lijkt me heel belangrijk, ook om bij tegenslag beter te kunnen doorzetten.

Dees
Beheerder

Re: hoe lang tussen laatste chemo en begin hormoontherapie?

Bericht door Dees » di 15 dec 2015, 12:14

Hoi Aliebaba, daar zijn geen gegevens over bekend. De vraag is ook of later starten jou het gewenste nulpunt geeft. Je zult zien dat de komende tijd je nog allerlei fasen doorgaat, zowel van lichamelijk als geestelijk herstel en die brengen allemaal eigen klachten met zich mee.

Ik zou persoonlijk gewoon starten en dan zie je wel hoe dat gaat...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

alieba

Bericht door alieba » di 15 dec 2015, 14:24

Dank je wel voor het meedenken.
Ik heb nl. het idee dat je drie weken na de chemo een klein beetje meer jezelf bent en ik kan me indenken dat twee of drie maanden tussen de laatste chemo en de start van de hormoontherapie nog wel veel winst te halen is, vooral conditioneel. Ik kom er tot nu toe genadig van af - heb net een half uur bladeren geruimd bij wijze van fysieke inspanning, een week na chemo 5 dus, en ik wil me ook mentaal 'klaar' voelen voor de volgende jarenlange pillenslikkerij begint.
Ik vraag ook wel even rond op de fb-pagina. Misschien zijn er lotgenoten die meer kunnen vertellen.

Willemien

Bericht door Willemien » di 15 dec 2015, 16:54

Hallo Alieba, ook ik wilde afgelopen zomer eerst op vakantie voordat ik met de hormoontherapie (Tamoxifen) zou starten. De stemmingswisselingen leken mij naar en de eerste weken kun je misselijk zijn vanwege een verhoogd calciumgehalte in je bloed. (schijnt dat ook het hormoon dat de calciumspiegel in het bloed reguleert wat van slag raakt) Mijn oncoloog wilde dit niet, zeker niet omdat hormoontherapie voor mij een nog hoger percentage overlevingskans geeft dan de chemo. De hormoontherapie is dus voor mij erg belangrijk en hij vond het onverstandig om tussen de chemo en de hormoontherapie een gat te laten vallen.
Ik zelf heb tijdens mijn vakantie weinig producten gebruikt waar calcium in zou zitten. Of dat zinvol was, geen idee maar ik ben niet misselijk geweest. Ook van de stemmingswisselingen heb ik totaal geen last. Eigenlijk heb ik alleen opvliegers. Blijven bewegen voor de gewrichten/spieren. Al met al valt de Tamoxifen mij erg mee. Maar ja, dat verschilt uiteraard per persoon.

alieba

Bericht door alieba » di 15 dec 2015, 21:48

Dank je wel Willemien.
Ik ga het zorgvuldig met mijn oncoloog overleggen. Bij mij is de winst van hormoontherapie ook belangrijk en juist daarom wil ik vanaf de start gemotiveerd zijn en niet nog met een nasleep van de chemo's zitten, voor zover dat kan.

Gesloten

Terug naar “December 2015”