bot scan na pet scan en meerwaarde daarvan

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

piet

bot scan na pet scan en meerwaarde daarvan

Bericht door piet » do 03 dec 2015, 18:13

Hallo,

Straks ga ik met mijn moeder naar het ziekenhuis voor een botscan nadat er op een pet scan 'activiteit' was gezien. Nu begin ik me af te vragen wat nu de meerwaarde is van een botscan t.o.v. een pet scan. Zijn de uitslagen van beide scans niet a specifiek? en weten we na met de uitslag van de bot scan niet net zo veel of weinig als voor de botscan?

aankomende maandag hebben we een afspraak bij de radiotherapeut van het avl. Waarom weet ik niet, maar daar kan ik het ook vragen natuurlijk :)

Dees
Beheerder

Re: bot scan na pet scan en meerwaarde daarvan

Bericht door Dees » do 03 dec 2015, 20:48

Hoi Piet, wat spannend nou weer. Voor zover ik weet, reageert een PETscan op suiker en als je bijvoorbeeld je been gestoten hebt en daar een genezingsproces gaande is, is daar suiker voor nodig en dan kleurt dat aan op de PETscan. Een botscan laat beter zien of het om uitzaaiingen gaat.

Heel veel sterkte met alles.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

piet

Bericht door piet » do 03 dec 2015, 21:00

Hoi Dees, bedankt voor je reactie. Kan eea ook met osteoporose te maken hebben? Dat is toch ook een bijwerking van aromataseremmers?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 03 dec 2015, 22:01

Hoi Piet, ik vermoed dat osteoporose niet oplicht op een PETscan....

Spannend weer he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

piet

Bericht door piet » di 08 dec 2015, 19:11

Vandaag belde de assistent van de oncoloog met mijn moeder. De plek in de hals blijkt slijtage te zijn. Wat betreft het schaambeen is het nog niet duidelijk en moet er een mri van worden gemaakt. Mogelijk is dit ook slijtage? Blijft nog even spannend dus.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 08 dec 2015, 20:09

Oh, Piet, soms kun je zo blij zijn met slijtage he....
Groeten, Dees

piet

Bericht door piet » di 08 dec 2015, 20:25

Ja, inderdaad :)

Nu maar hopen dat dat andere ook slijtage oid is. Ik heb ergens gelezen dat dat kan.

Hannah

Bericht door Hannah » wo 09 dec 2015, 19:24

Ha Piet, zou heel goed ook slijtage kunnen zijn. Mijn medicijn leidt oa ook tot arthrose(staat als bijwerking aangegeven in de bijsluiter) en ik kreeg het onverwacht heftig in mn knie. Toen werd er ook aan een metastase gedacht maar de foto wees....slijtage aan.
Goede moed en groet,

Hannah

piet

Bericht door piet » wo 09 dec 2015, 21:46

Hoi Hanna, bedankt voor je reactie. We zullen maar afwachten.

Gesloten

Terug naar “December 2015”