Herceptin

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

elfjetwaalfje

Herceptin

Bericht door elfjetwaalfje » ma 23 nov 2015, 09:06

In 2002 ben ik behandeld vanwege borstkanker; H2neu positief, niet hormoongevoelig, tumor 6 cm, positieve okselklieren met micrometastasen.
Ik heb amputatie, 6x TAC chemotherapie, okselkliertoilet en 30 bestralingen van het borstbeen gehad. Herceptin was nog niet op de markt, maar met de kennis van nu had ik het wel gekregen. Ik hoor en lees zo vaak dat dit medicijn nu essentieel is voor een langere overleving en kleinere kans op terugkeer van borstkanker. Daar maak ik me ongerust over. Wat betekent dat voor mijn prognose? Mijn arts zegt alleen maar "dat weten we niet".
Kan ik nu na al die jaren alsnog herceptin krijgen of heeft dat nu geen zin meer?

Tokkie

Re: Herceptin

Bericht door Tokkie » ma 23 nov 2015, 11:15

Ik zou het een wonder vinden als je na 13 jaar nog uitzaaiingen zou krijgen van een niet hormoongevoelige borstkanker. Het is daarnaast nutteloos om na zoveel tijd nog herceptin te geven.

Dees
Beheerder

Re: Herceptin

Bericht door Dees » ma 23 nov 2015, 17:10

Beste Elfjetwaalfje, ik snap wel dat dat gevoel je bekruipt, maar Tokkie zegt het precies, de kans op uitzaaiingen na zoveel jaar met een HER2Neu positieve tumor is wel héél, héél klein.

Het is ook niet zo dat Herceptin essentieel is voor elke patiënt met een HER2Neu-positieve tumor. Herceptin maakt de groep overlevers net iets groter dan de groep die uitzaaiingen krijgt en komt te overlijden.

Stelt je dat gerust?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2015”