schildklierwerking

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

carpe diem

schildklierwerking

Bericht door carpe diem » di 27 okt 2015, 09:11

Halle Dees,

Door blijvende (extreme) vermoeidheid heeft mijn huisarts mijn bloed laten prikken ( hij wilde niet direct de oorzaak aan de bijwerkingen geven). Daaruit kwam dat mijn TSH( schildklier) waarde verhoogd is maar T4 was wel binnen de norm. Nu over 6 weken weer opnieuw laten prikken. Waar komt de verminderde werking van de schildklier vandaan? Door de chemo/bestraling, bijwerking van HT ( tamoxifen + zoladex+calci chew) of chronische stress? Weet jij of zich dit weer kan herstellen of kan het ook nog verslechteren?

Groetjes

Kliertje

Re: schildklierwerking

Bericht door Kliertje » di 27 okt 2015, 18:37

Na bestraling van het hoofd-halsgebied kan hypothyreoïdie ontstaan. Dat wil zeggen dat de schildklier te weinig hormoon maakt. Vaak is in het begin de TSH verhoogd en de T4-waarde nog normaal. In de loop van de tijd zal die T4 waarschijnlijk te laag worden. Dan zal het nodig zijn om schildklierhormoon (levothyroxine) te slikken.

Wellicht heb je iets aan deze info: http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... ie-na.html

carpe diem

Bericht door carpe diem » di 27 okt 2015, 20:12

Maar ik ben niet bestraald in hoofd/hals gebied....?

Hannah

Bericht door Hannah » di 27 okt 2015, 22:23

Hallo Carpe Diem
Na mijn kuren en bestralingen en het geforceerd in de overgang komen was mijn schildklierwerking ook van slag, te laag. De dokter wilde me meteen aan de medicijnen en ik heb toen drie maanden uitstel gevraagd. Na drie maanden zat ik weer goed(genoeg). Je zou een second opinion kunnen vragen bij een arts die weet wat chemo, overgang,stress samen doet. Als het niet goed blijft zal er wel wat moeten gebeuren. Vervelend hoor, die moeheid.
Had ik ook heel erg, en hartkloppingen tot en met en inderdaad, je hebt dan ook wel wat meegemaakt. Die moeheid is ook een dingetje apart, iets dat min of meer kan blijven en wat de ene keer erger is dan de andere keer. Het kan ook minder worden hoor je wel eens.
Ik ben wel sindsdien elk jaar gecontroleerd op de schildklierhormonen en soms zat/zit ik aan de ondergrens en soms ook weer helemaal niet. Wonderlijk hè, misschien heb je ook tijd nodig om te herstellen van alles. En als je toch medicijnen zou krijgen(zo bedacht ik het dan maar) dan kom je misschien wel van die moeheid af.
Sterkte ermee!
Hannah

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 28 okt 2015, 11:21

Ik ken vrij veel vrouwen die na borstkanker schildklierproblemen kregen. Ik weet niet wat dé oorzaak is. Dat is bij mijn weten nooit goed uitgezocht.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2015”