Beslissen wel of geen chemo

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

AteH

Beslissen wel of geen chemo

Bericht door AteH » za 10 okt 2015, 07:40

Hallo, ik heb de vraag al verschillende malen voorbij zien komen: wel of geen chemo. En nog kan ik voor mezelf nog niet beslissen. Tumor was 1,3 cm, graad 2, hormoon gevoelig. Borstbesparend operatie gehad, klier en snijranden zijn schoon. Nu bezig met 16 keer bestralen.
Oncoloog laat beslissing wel of geen chemo over aan mij.
Als ik niets doe, 88,8% dat het over 10 jaar niet terug komt. Met hormoontherapie komt daar 2,3% bij, met chemo 2,2%.
Ja, ik kan een mamaprint laten doen, als die laag risico is, dan is de beslissing relatief simpel: geen chemo. Wat als deze hoog risico geeft. Wat zegt dat. Want mijn kans wordt nog steeds maar 2,2 % hoger met chemo. Moet ik dan ineens wel voor chemo kiezen?
Ik heb alles over de kansen en mamaprint gelezen, hebben jullie nog andere inzichten of tips?

Alvast dank, A te H

Dees
Beheerder

Re: Beslissen wel of geen chemo

Bericht door Dees » za 10 okt 2015, 12:54

Hoi AteH, ik vind het totáál onverantwoord dat jouw arts JOU laat kiezen voor chemo of niet. Gedeelde besluitvorming, dat wil absoluut niet zeggen dat hij die beslissing volledig op jouw bordje kan leggen. Stel nou dat je verkeerd kiest, dan zit jij met een schuldgevoel. Hij moet jou helpen om de voor- en nadelen op een rij te zetten en dan SAMEN een beslissing te nemen. Dat is precies de reactie die ik ook al eens op het artsenforum Medisch Contact plaatste, zie hier.
Wat Bosch en Smulders beschrijven, ís namelijk Shared Decision Making. Als het goed gedaan wordt, ís de arts de professional die het proces begeleidt en ómdat hij de professional is, moet hij de leiding nemen. It takes two to tango but there is one to lead. Dát kan alleen maar de professional zijn.

Dat betekent niet dat de arts beslissingen mag nemen over de rug van de patiënt, zonder de patiënt goed te informeren over alle keuzes die er zijn, maar dat de arts eerlijk informeert over alle mogelijke oplossingen en steeds checkt wat voor de patiënt belangrijk is, zodat beslissingen in lijn zijn met wat passend is voor deze individuele patiënt.

Ik zie de laatste tijd inderdaad ook artsen die de volledige keuze op het bordje van de patiënt leggen, zo van 'Zegt u het maar, wel of geen chemo.' Dat is onverantwoord gedrag van de professional. Een dergelijke verantwoordelijkheid kun je niet bij de patiënt neerleggen. Het is aan de arts om de patiënt te beschermen tegen onzinnige en schadelijke behandelingen en het is aan de arts om zinnige behandelingen in te zetten, als die bijdragen aan wat voor een patiënt belangrijk is in zijn of haar leven. Stelt u zich eens voor dat de patiënt 'verkeerd kiest', door bijvoorbeeld chemo te weigeren en later toch uitzaaiingen te krijgen, dan heeft de patiënt én de ellende van uitgezaaide ziekte én schuldgevoelens omdat hij/zij de verkeerde beslissing nam.

Shared Decision Making is geen proces met keuzehulpen, zelfmanagementtools en andere producten, die met veel subsidiegeld gefabriceerd zijn. Shared Decision Making is een proces tussen arts en patiënt (of eigenlijk tussen behandelend team en de patiënt en zijn/haar sociale omgeving) om te komen tot de behandeling voor de kwaal op de manier die het best past bij de individuele patiënt."
Ik zal proberen met je mee te denken. Hoe oud ben je? Ben je verder gezond?

Bij twijfel zou ik zeker een Mammaprint doen en persoonlijk zou ik bij Hoog risico de chemo niet durven skippen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Karin66

Re: Beslissen wel of geen chemo

Bericht door Karin66 » zo 11 okt 2015, 12:10

Hoihoi, ik had vorig jaar exact dezelfde diagnose en behandelingen als jij. Bij mij werd door de oncoloog chemo voorgeschreven tenzij de Mammaprint een laag risico aan zou geven. Gelukkig gaf de Mammaprint een laag risico aan waardoor ik met een gerust hart de chemo kon slippen. Bij hoog risico had ik zeker geweten dat de chemo echt toegevoegde waarde zou hebben en had ik het dus ook zeker gedaan. Ben heel blij dat mijn oncoloog hierin leidend was, heb dus haar adviezen gevolgd! Sterkte verder!

Gesloten

Terug naar “Oktober 2015”