zoladex rugpijn

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sil

zoladex rugpijn

Bericht door Sil » wo 23 sep 2015, 11:08

Beste Dees, Sinds bijna 3 jaar gebruik ik Zoladex 10.8 mg eerst in combinatie met Tamoxifen later met Exemestaan. Ik ervaar ernstige rug - en nekklachten, uit mri's blijken meerdere HNP's zowel in rug als in nek, forse artrose enz. Ik slik ontstekingsremmers en Tramadol. Nu ik zo'n beetje alles heb gedaan om van de klachten af te komen, hetgeen weinig helpt, kom ik bij het screenen van mijn medicatie uit. Deze week kreeg ik weer Zoladex en las ik in de bijsluiter de bijwerking "samendrukking van de ruggenwervel" deze wordt apart van "gewrichtspijn" vermeld. Verder zou er voorzichtigheid geboden zijn met gebruik bij mensen "die problemen hebben met ruggenwervels". De fabrikant reageert erg algemeen op mijn specifieke vraag of de rugklachten hieraan gelinkt kunnen worden. Natuurlijk kunnen overgang, artrose enz enz meespelen maar... waarom staat het er dan zo specifiek? Stoppen met Zoladex is voor mij geen optie (44, hr+ tumoren) maar wellicht wel het verwijderen van de eierstokken zodat ik het niet meer hoef te gebruiken. Een dergelijke o.k. overweeg ik echter enkel als ik mijn klachten duidelijk aan het medicijn kan toeschrijven. Ergens hoop ik dat het van de Zoladex komt, dan is het mogelijk toch op te lossen...ik voel me een hoogbejaarde in een jong lijf, kan zoveel dingen niet meer doen...
Heel graag advies, inhoudelijke verklaring van deze specifiek genoemde bijwerking.

Dees
Beheerder

Re: zoladex rugpijn

Bericht door Dees » wo 23 sep 2015, 13:58

Hoi Sil, wat een narigheid zeg. Exemestane kan botontkalking geven. Zoladex ook, maar de gewone overgang ook. Zoladex doet niet zoveel anders dan het platleggen van je eierstokken. Ik vrees dat je met het verwijderen van de eierstokken exact dezelfde problemen houdt, maar dan kun je ook nog eens niet terug.

Verder geeft hormoontherapie én de overgang stramme spieren, waardoor je ook pijnklachten krijgt. Of het de volledige verklaring is voor je artrose, dat denk ik niet, maar ik denk dat het de pijnklachten wel zou kunnen verergeren.

Je schrijft dat stoppen met Zoladex geen optie is omdat de tumoren hormoongevoelig waren. Toch is dat geen reden om persé door te gaan met Zoladex zolang je tamoxifen blijft gebruiken. Tamoxifen kan botontkalking zelfs tegengaan. Op basis van de SOFT en TEXT-trials is bij een vrouw boven de 40 alleen tamoxifen zeker wel een optie (tenzij je een hoogrisico patiënt bent).

Je zou best eens een proefperiode kunnen doen, waarin je stopt met Zoladex maar wel nog tamoxifen neemt. Knap je op, dan weet je dat het door de Zoladex komt. Knap je niet op, nou, dan kun je net zo goed Zoladex blijven gebruiken.

Het gaat om preventieve medicatie he, dat betekent dat het grootste deel van de patiënten het voor niks slikt, terwijl het bij sommige patiënten het verschil maakt tussen wel of geen borstkanker overleven. Misschien heb je iets aan de uitleg van Adjuvant Online. Dat legt uit hoe Adjuvant Online werkt maar ook dat het grootste deel het voor niks slikt en een klein deel er echt baat bij heeft. Kankeruitzaaiingen voorkomen is één ding, maar kwaliteit van leven is ook belangrijk.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sil

Bericht door Sil » wo 23 sep 2015, 17:35

Dag Dees, bedankt voor je reactie. Ik ben ruim ruim een jaar terug overgegaan van Tamoxifen naar Exemestaan. Ik bleek een zeer lage Endoxifen spiegel te hebben tegelijkertijd ontwikkelde ik verdikt enometrium w.s. onder invloed van Tamoxifen...Op dat moment maakte dat de keuze om niet eerst een dubbele Tamoxifen dosis te gaan slikken als test maar over te gaan naar een aromatase remmer eenvoudig. Ondanks de beperkte evidence omtrent deze endoxifen spiegel versus werkzaamheid zal ik niet snel terug gaan naar Tamoxifen. Behandeling is inderdaad preventief maar in mijn geval is het ook de enige behandeling, ik was een randgeval dus geen chemo maar wel hr therapie. Het moet dus wel maximaal werken...
Het blijft af en toe lastig als het lichaam niet wil maar het hoofd wel, vandaar blijf ik toch op zoek naar evt. oplossingen. Ik was benieuwd welke stof in Zoladex zorgt voor die "samendrukking van de rugwervel " Bijzondere reactie van de fabrikant is dat dit bij mannen een bijwerking zou zijn maar bij vrouwen niet...ik kan het niet helemaal volgen. Feit is dat het onduidelijk blijft of de bijwerkingen een bijwerking van het gevolg van de Zoladex zijn of bijwerkingen van het stofje zelf....wat maakt nou dat die "samendrukking" zou ontstaan... het wordt naast osteoporose en gewrichtspijn apart vermeld. Ik blijf nog even doorzoeken.. Dank voor het meedenken!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 23 sep 2015, 18:04

Hoi Sil, ik begrijp je. Toch is het feit dat je geen chemo hebt gekregen een bewijs dat je niet als hoogrisico patiënt gezien werd. In dat geval had je immers ongetwijfeld wel chemo en hormoontherapie gehad. De vraag is wat er gebeurt als je alleen tamoxifen zou slikken zonder Zoladex, wat zou er dan met de endoxifen-gehaltes gebeuren en met het baarmoederslijmvlies en met je klachten? En wat als je alleen je eierstokken platlegt (met Zoladex) en geen exemestane en ook geen tamoxifen zou slikken, wat zou er dan gebeuren?

Pffff.... ik hoop dat er een oplossing komt... Veel sterkte
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2015”