Wel of geen okselkliertoillet?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: Wel of geen okselkliertoillet?

Bericht door Dees » vr 25 sep 2015, 07:47

Die klier is toch met echo te zien? Dan kunnen ze toch ook zien of die kleiner wordt? De vraag is, als ie nou compleet verdwijnt door chemo, kunnen ze hem dan nog vinden om eruit te halen? Daarbij kan een draadje helpen. Ik denk dat je ziekenhuis dat niet gedaan heeft omdat ze alle klieren weg willen halen. Alleen die ene weghalen lijkt me ook een optie en daarna bestralen...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » vr 25 sep 2015, 14:57

Ik haak ook even in bij dit draadje. Bij mij zijn naast mijn primaire tumor ook positieve okselklieren vastgesteld (waarschijnlijk 2). Na de chemo was dit gebied nog wel zichtbaar, maar een punctie leverde geen actieve tumorcellen op. Ik ben daarom na mijn amputatie ook bestraald in de oksel ipv een OKD. Maar er is nooit sprake geweest van het weghalen van de aangedane klieren. Ik begreep dat de uitkomst van de Amaros-studie betekende dat bestralen ipv opereren een optie was tot 3 positieve okselklieren en heb dat ook op deze manier besproken, ook omdat ik vanwege de mogelijke gevolgen op langere termijn echt liever geen OKD wilde.
Ik merk dat ik nu wat onrustig word, nu ik lees dat het een optie is om de aangedane okselklieren weg te halen en dan na te bestralen.
Dees, hoe kijk jij hier tegenaan?

Groet, Sandra

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 25 sep 2015, 21:03

Hoi Sandra, ik durf het echt niet te zeggen. Ik denk dat aantal positieve klieren wel wat zegt over je prognose, maar dat behandeling daarvan de prognose niet zo heel veel verbetert. Ik zou gewoon vertrouwen op de resultaten van de Amaros dat bestraling van de oksel en okselkliertoilet dezelfde resultaten geven maar minder lymfoedeem.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » za 26 sep 2015, 12:29

Hoi Sandra, Begrijp ik dat je ook echt een tumor in je lymfeklieren had of zaten er alleen wat celletjes in je lymfeklieren? In welk ziekenhuis ben je behandeld?

Noria46

Bericht door Noria46 » za 26 sep 2015, 15:41

Zonnestraaltje,

Uiteindelijk moet je zelf kiezen voor de optie waar je je zelf goed bij voelt. Ik had een primaire tumor in mijn borst en op mri en echo 5 besmette lymfeklieren, meer dan 2cm. Van 1 is een punctie genomen en deze bleek kankercellen te bevatten. Ik had grote angst voor oedeem, dus zag eigenlijk een OKD niet zitten, terwijl ik heel goed wist dat dat de normale keuze zou zijn.
Ik heb in totaal 8 chemokuren gehad en na 6 kuren was op de echo nog een tumor/ afwijkend weefsel te zien van 1,2 cm in mijn borst, maar de lymfeklieren niet meer. Ik had met mijn oncoloog afgesproken dat als deze echo geen verdachte lymfeklieren meer zou laten zien, dat ze dan zouden blijven zitten (Daar had ik wel behoorlijk wat overredingskracht voor nodig!).
Uit het pathologisch rapport na de operatie bleek er inderdaad nog een plek te zitten van 1,2 cm met kankercellen. Dus ik heb vertrouwen in de echo die daarvoor is gemaakt en ga ervanuit dat eventuele losse cellen in de lymfeklieren door de bestraling zijn aangepakt.
Het blijft een moeilijke keuze, maar voor mij was dit in ieder geval de juiste.
Noria

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » zo 27 sep 2015, 19:16

Hoi Noria, thnx voor je reactie. Waar ik dan nog wel heel erg benieuwd naar ben (vergeten te vragen aan de arts). Op de echo is momenteel de plek waar de tumor zat of zit? nog wel te zien. Betekent dit dat dit nog steeds een tumor is of blijft er na chemo (als de tumor geen actieve cellen meer bevat) altijd een plekje zitten die er anders uitziet op de echo?

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » zo 27 sep 2015, 19:23

Hoi Zonnestraaltje,

Er lichtten een aantal klieren op tijdens de mri (toen nog in het Slotervaart), bii drie is toen een punctie gedaan (de andere waren te klein(. Een daarvan bleek een cyste en bii twee werden verdachte cellen aangetroffen. Na de chemo is bij d grootste van die twee toen weer een punctie gedaan (inmiddels in VUMC) en toen zaten daar geen verdachte cellen in.

Groet, Sandra

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » ma 28 sep 2015, 12:09

Hoi Sandra, Kreeg je een volledige mri dan of alleen van de borsten? Ik heb nu een paar keer een mri gehad (alleen van de borsten) en in mijn ziekenhuis zijn de lymfeklieren onder de oksel hierop jammergenoeg niet te zien.... Ben nml wel erg benieuwd of ze op de mri nog zouden oplichten..

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » ma 28 sep 2015, 17:18

Hoi Zonnestraaltje,

Op de mri waren zowel m'n borsten als m'n okselklieren zichtbaar. ik heb ook nog een PET CT gehad in het het AVL. Kan me eerlijk gezegd niet herinneren of daar ook m'n positieve okselklieren op zichtbaar waren, neem aan van wel.

Groet, Sandra

Brigitte04

Bericht door Brigitte04 » ma 28 sep 2015, 21:40

Hallo Zonnestraaltje, sorry voor late reactie, ik ben in Tilburg door mijn "eigen" chirurg geopereerd, borstbesparend en heb dus tijdens die ok de schildwacht procedure gehad. Weefsel uit de borst en de 4 klieren uit de oksel die zijn weggenomen waren schoon. Gelukkig geen 2e operatie dus voor en volledig okselklier toilet. Had 2 of 3 klieren in oksel en onder sleutelbeen die sowieso niet te opereren waren. Het blijft spannend allemaal, snap je dilemma's. Mogelijk kun jij je behandelaar vragen waarom geen schildwacht procedure gedaan wordt.? O ja ik had triple negative tumor, geen idee of dit nog invloed heeft op beleid. Ik was overigens niet de patient uit de Amaros studie omdat ik klinisch aantoonbare uitzaaiing had ( middels echo) en er dus in beginsel geen schildwachtklier procedure gedaan is, veel sterkte en wijsheid gewenst, duim voor het beste voor je!

Gesloten

Terug naar “September 2015”