Wel of geen okselkliertoillet?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: Wel of geen okselkliertoillet?

Bericht door Dees » ma 28 sep 2015, 21:58

Mijn okselklieren waren voor chemo positief, maar omdat mijn tumor van 10x6x7 cm na chemo compleet weg was en de klieren niet meer oplichten op echo, hebben we wel schildwachtklierprocedure gedaan, maar hebben voor de rest alles laten zitten en ben ik wel bestraald op mijn oksel. Ik ben nog elke dag blij dat ik geen okselkliertoilet heb gehad...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zonnestraaltje

Re: Wel of geen okselkliertoillet?

Bericht door Zonnestraaltje » di 29 sep 2015, 20:34

Vandaag gebeld met de chirurg maar jammergenoeg kon hij mij geen bevredigend antwoord geven en twijfel ik nog steeds of het 'veilig' is om geen okd te doen. Hij vertelde dat uit onderzoek is gebleken dat het niet nodig is om alle okselklieren te verwijderen. Toen ik hem vroeg waarop dit is gebaseerd vertelde hij over de mari procedure. Nu heb ik mij daar vanavond in verdiept maar daarin kan ik vinden dat de Mari klier (dus de klier waar een tumor in zat) word gechecked en dat als deze in complete remissie is dit betekent dat de rest van de klieren ook schoon zijn. Maar als deze nog wel cellen bevat word volgens mij wel een okd geadviseerd? Terwijl mijn arts vertelde dat als er in de tumor in mn oksel wel actieve cellen worden gevonden ze hier niets mee doen en ook alleen bestralen. Nog geprobeerd om te zoeken naar een tussenoplossing (bijvoorbeeld een paar klieren weghalen en deze onderzoeken) maar ook hierop antwoorde de chirurg alleen dat het echt veilig is om alleen de tumor in de oksel te verwijderen. Pff wil super graag geen okd maar twijfel nog steeds of het wel 'veilig' is doordat ik geen bevredigende antwoorden van de arts krijg. Dees wat vind jij van dit verhaal? MOet ik er maar op vertrouwen wat de arts zegt of heb jij nog ideeen voor mij? Enorm bedankt voor alle antwoorden die je me al hebt gegeven. Echt een ontdekking deze site. Ben er super blij mee!

Gesloten

Terug naar “September 2015”