Adriamycine kankerverwekkend?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Catt123

Adriamycine kankerverwekkend?

Bericht door Catt123 » ma 14 sep 2015, 23:38

terwijl ik me verdiep in de chemo die ik ga krijgen lees ik berichten over Adriamycine dat kankerverwekkend is voor het personeel wat ermee werkt.
In hoeverre is dit dan ook kankerverwekkend voor de patiënten? En haalt dit het percentage voor je levensverwachting na chemo omlaag?
Ik word hier erg ongerust van of overdrijf ik?

Ben erg benieuwd wat jullie idee hierover is.
Alvast bedankt voor het meedenken

Dees
Beheerder

Re: Adriamycine kankerverwekkend?

Bericht door Dees » di 15 sep 2015, 11:45

Hoi Catt,
Eigenlijk zijn er geen stoffen 'kankerverwekkend' of 'giftig'. Er zijn kankerverwekkende hoeveelheden en er zijn giftige hoeveelheden.

Chemotherapie maakt sneldelende cellen stuk. Dat zijn bij uitstek kankercellen, maar ook haren, huid, slijmvliezen, nagels, rode en witte bloedcellen en bloedplaatjes. Gezonde cellen zijn doorgaans sterker om zich te herstellen dan kankercellen.

Bij de keuze om wel of geen chemotherapie te geven wordt er een afweging gemaakt tussen de voordelen (vergroten overlevingskans, vergroten ziektevrije periode) ten opzichte van de nadelen (op de korte termijn: bijwerkingen en op de lange termijn schade, bijvoorbeeld aan het hart of het risico op een tweede keer kanker).

De stelregel is altijd dat je éérst kanker moet overleven om ooit hartproblemen of een tweede keer kanker of andere langetermijnschade te krijgen.

Dus is adriamycine kankerverwekkend? Ja, in een bepaalde dosering of als je er vaak mee in aanraking komt is het kankerverwekkend, zoals alle vormen van chemotherapie, maar ook bijvoorbeeld bestraling. Er is op dit moment géén bewijs dat alle borstkankerpatiënten die adriamycine hebben gehad (en andere vormen van chemo) massaal later een andere vorm van kanker krijgen dóór de chemo of bestraling. Het geeft een iets verhoogd risico, dat komt uit studies wel naar voren, maar.... dat zijn dus diegenen die de borstkanker overleefden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2015”