Straling van scans

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Betty

Straling van scans

Bericht door Betty » ma 14 sep 2015, 18:21

Is röntgenstraling van scans gevaarlijk als je meerdere scans per jaar krijgt? De hoeveelheid straling is natuurlijk klein, maar toch.... als je er meerdere per jaar krijgt, kan dat kwaad?

Dees
Beheerder

Re: Straling van scans

Bericht door Dees » ma 14 sep 2015, 19:43

Hoi Betty, ik kan me voorstellen dat je je die vraag stelt. Wat voor scans bedoel je?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Betty

Bericht door Betty » ma 14 sep 2015, 19:44

Ik heb in een jaar tijd 2 PET scans gehad en 6 CT's. Het zijn er zoveel omdat ik ook uitzaaiingen had. De MRI tel ik niet mee want die werkt niet met straling. Ik ben benieuwd hoe andere vrouwen die ook zo vaak een scan krijgen hier tegenover staan. Is de kans op nadelige effecten veel groter als je zo vaak een CT krijgt? Moet ik aandringen op minder scans of juist niet?

net_arts

Bericht door net_arts » di 15 sep 2015, 03:37

Beste Betty,

Een terechte vraag. 2 PET-CT's en 6 gewone CT's in een jaar is inderdaad best veel, maar het is zeker niet zo dat je nu een heel groot risico loopt op schadelijke gevolgen hierdoor. Radiologen werken altijd volgens het zogenaamde ALARA principe, dwz As Low As Reasonably Possible. Met andere woorden, we proberen altijd zo min mogelijk straling te geven, maar het blijft een afweging tussen kosten en baten. Je mag er dus vanuit gaan dat de voordelen van het ondergaan van de scans zeker opwegen tegen de nadelen. Theoretisch gezien heb je door deze scans een iets hogere kans op het ontwikkelen van bv een nieuwe tumor, maar eigenlijk zie je die effecten alleen als je naar een heel grote groep kijkt. Op individueel niveau is het toegenomen risico maar zeer gering. Het is dus zeker niet zo dat je zou moeten aandringen op minder scans vanwege de risico's, maar het is natuurlijk wel goed om altijd te vragen waarom er een nieuwe scan nodig is.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Betty

Bericht door Betty » di 15 sep 2015, 17:49

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting. Dit stelt me toch wel weer gerust

Gesloten

Terug naar “September 2015”