sapvasten verstandig na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ptje

sapvasten verstandig na chemo

Bericht door Ptje » zo 13 sep 2015, 21:55

Hallo. Heb net een andere vraag gesteld maar heb er nog een.
Over een paar weken ga ik een weekje sapvasten. Nou sprak ik de begeleidster en die vertelde dat ik er rekening mee moest houden dat misschien er nog ergens chemo is opgeslagen in mijn lichaam wat er misschien uit zou kunnen komen alsnog (is inmiddels 3 jaar geleden dat ik zes kuren heb gehad) Kan er weinig over vinden maar voor ik het ga doen, weten jullie er misschien iets over?
Ik wil het toch gaan doen maar kan maar beter voorbereid zijn,
Hoor het graag.
Groetjes, P

Dees
Beheerder

Re: sapvasten verstandig na chemo

Bericht door Dees » ma 14 sep 2015, 12:02

Hoi Ptje,
Er doen veel theorieën de ronde. Dat er chemo los zou komen als je vast, daarvoor is geen bewijs. Er is ook geen bewijs dat sapvasten nuttig is. Hoogleraar Voeding aan de Universiteit van Wageningen, Sander Kersen, zeg daarover: "Prima als mensen zich fit en herboren voelen na weekje kuren", zegt Sander. "En dat moeten ze ook zeker doen als ze zich er goed bij voelen, maar het heeft dus niks met ontgiften te maken." Bron: NOS op3

Doe waar je je goed bij voelt, maar hou zelf goed in de gaten of je niet teveel nadelen ondervindt. Dat zou jammer zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2015”