preventief okselontruiming

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bean!

preventief okselontruiming

Bericht door Bean! » do 10 sep 2015, 18:31

Situatieschets: triple negatieve borstkanker, in april wachtklierprocedure -> micrometastase, in april petscan -> geen aantasting okselklieren wel mammaria interna. Vervolgens 6 maanden chemo. Eind deze maand volgt een borstsparende operatie. Voor de okselontruiming is het advies negatief. Is het verstandig om deze toch preventief te laten ontruimen? Stel dat de tumor terug komt is het dan niet beter voor uitzaaiingen dat de okselklieren er niet meer zijn? Of is het reeds voldoende dat de wachtklier werd verwijderd.

Groetjes

Bean!

Dees
Beheerder

Re: preventief okselontruiming

Bericht door Dees » do 10 sep 2015, 18:56

Hoi Bean!,
Ik ga het even cru zeggen. Jouw redenering is dat alles wat je uit en van je lichaam haalt dat daar geen kanker meer kan ontstaan. Dan kun je ook preventief je armen, benen, één nier, eierstokken, oren etc eraf en eruit halen. Dat is bést rigoreus...

Zonder dollen.... wat je na borstkanker bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand (longen, lever, botten, hersenen). Wat relevant is, is of je behandelingen de kans op uitzaaiingen op afstand verkleinen en of ze de veroorzaakte schade waard zijn.

Okselkliertoilet vergroot de kans op lymfoedeem, een hinderlijke, invaliderende kwaal. Worden je overlevingskansen groter als je okselklieren weggehaald worden? Waarschijnlijk niet.

Ik vermoed dat je nog bestraald gaat worden he? Dan zou ik, als het even kan, de okselklieren lekker laten zitten. Dat geeft minder schade en werkt even goed (afhankelijk van de situatie he).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2015”