Pathologisch verslag

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sire

Pathologisch verslag

Bericht door Sire » di 08 sep 2015, 11:44

Beste Dees,
Ik had een triple negatieve tumor en in mijn verslag stond: tubulaire diff. 3, kernpolymorfie 3 en < dan 10% mitosenen 2 mm2. Dit werd volgens Bloom Richardson als een graad 2 ingedeeld.
Dit verbaasd me nogal omdat een triple negatief toch bijna altijd graad 3 is?

Zou dit de reden kunnen zijn dat de chemo niet voldoende gewerkt heeft?

Bedankt vast en groet van Sire.

Dees
Beheerder

Re: Pathologisch verslag

Bericht door Dees » wo 09 sep 2015, 13:39

Hoi Sire,
Triple negatieve borstkankers zijn vaker graad 3 dan niet-triple negatieve borstkankers, maar ze komen in alle graden voor.

Ik heb er op gegoogled en kom in elk geval deze verdeling tegen (voor wat het waard is, want het tijdschrift zit niet in de top 10 van meest hoogaangeschreven wetenschappelijke tijdschriften):

Afbeelding
Bron: Nigerian Journal of clinical practice

Het kan heel goed dat het feit dat de chemo niet zo goed gewerkt heeft te maken heeft met de soort tumor. Chemo pakt aan op sneldelende cellen en misschien had jouw tumor wel minder sneldelende cellen. Dat zou wel een goede verklaring zijn en de tijd zal leren of dat het was.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sire

Re: Pathologisch verslag

Bericht door Sire » wo 09 sep 2015, 17:38

Dank voor je reactie Dees.

Gesloten

Terug naar “September 2015”