kliermetastase mammaria interna keten

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Bean!

kliermetastase mammaria interna keten

Bericht door Bean! » do 03 sep 2015, 21:35

In maart 2015 kreeg ik de diagnose borstkanker. Ik ben 40 jaar en het gaat om een triple negatieve borstkanker in de rechterborst, ongeveer 2 cm. Daarnaast werd een kliermetastase vastgesteld in de mammaria interna keten. De wachtschildklierprocedure was negatief en er zou geen okselontruiming plaats vinden. Men is in april gestart met chemo 4X carbo, 12x Taxol. Daarna nog eens 4X EC. Dit alles gespreid over 5 maanden. Eind september volgt er een borstsparende operatie. Wat mij dwars zit is die kliermetastase. Hoe komt die er als de okselklieren geen kankercellen vertonen? En wat betekent dat op lange termijn naar de prognose. Wat ik ervan lees kom ik uit bij stadium drie en dat beloofd niet zoveel goeds precies.

Dees
Beheerder

Re: kliermetastase mammaria interna keten

Bericht door Dees » vr 04 sep 2015, 09:38

Hoi Bean!, de vraag 'hoe het komt' kan ik niet beantwoorden. Kanker kan op allerlei manieren groeien.

De mammaria interna keten zit hier, aan de andere kant van de oksel:
Afbeelding
Afbeelding

Er wordt bij de TNM-classificatie nog onderscheid gemaakt in klinische symptomen en pathologie

Afbeelding
Afbeelding

Dat maakt ook meteen uit voor de TNM-classificatie.
Afbeelding

Bron: TNM-classificatie

Ik hóór je denken, het kán haast niet goed gaan. Toch is dat niet terecht. Hier is de 10-jaarsoverleving uitgesplitst per stadium. Dat zijn cijfers uit het verleden en de overlevingskansen worden nog elke keer beter.
Afbeelding

Kan het zijn dat het je niet om de prognose gaat, maar dat je je afvraagt hoe je in vredesnaam verder kunt zonder enig zicht op en vertrouwen in de toekomst? Dealen met de angst is na kanker echt een uitdaging. Een oncologieverpleegkundige, die ik kende, die zelf borstkanker had gehad, zei: De behandelingen tegen kanker kun je managen als een project maar leven na de diagnose, dat is elke dag topsport. Zo is het ook....

Heb je hier misschien nog wat aan?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 04 sep 2015, 09:50

Borstkanker op je 40e en een triple negatieve tumor kan een aanwijzing zijn dat je een erfelijke of familiaire aanleg voor borstkanker hebt. Ben je doorverwezen naar een klinisch geneticus?

Dit zijn redenen om doorverwezen te worden naar een klinisch geneticus om uit te zoeken of je BRCA-genmutatiedrager zou kunnen zijn:
Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » vr 04 sep 2015, 09:56

Hoi Dees,

Ik heb onmiddellijk een erfelijk onderzoek gehad en ik ben niet erfelijk belast.

Groetjes,

Bean!

Gast

Bericht door Gast » di 08 sep 2015, 17:50

Hoi Dees,

Ik kom graag nog even terug op de prognose en TNM-classificatie. Ik geraak redelijk weg met het feit dat leven met de kans op .... nu eenmaal samen met de kanker komt. Aan de andere kant begrijp ik graag mijn ziekte en de begrippen die ermee samen gaan. Kan je mij nog even helpen met de TNM-classificatie. Klopt dat het dat ik via jouw nuancering uitkom bij N1 ipv N3 of zie ik dat verkeerd?

Groetjes,

Anouk

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 09 sep 2015, 13:34

Hoi Anouk, je arts of de patholoog zou meer duidelijkheid moeten kunnen geven. Je TNM classificatie moet ook in je dossier staan. Ik kan er geen N3 van maken inderdaad.

Het stadium is gebaseerd op de TNM-classificatie, de T staat voor Tumorgrootte, de N voor het aantal positieve klieren en op welke plaats deze klieren zaten en de M staat voor Metastasen oftewel uitzaaiingen. Hier staat uitgelegd hoe die indeling gedaan wordt:

TNM-classificatie Bijlage Oncoline Behandelrichtlijn Mammacarcinoom

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Sire

Bericht door Sire » zo 13 sep 2015, 15:10

Hallo Bean,

je vertelt dat je een kliermetastase hebt in de mammaria interna. Hoe zijn ze daar achter gekomen? Oftewel, welk onderzoek is daar voor nodig?

Groet van Sire

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 13 sep 2015, 15:29

Hoi Sire, heel af en toe worden ze gezien, op mammografie en/of op echo. Vaak worden ze niet gezien en dat betekent niet dat ze er niet waren. Als er bij jou niks over is gezegd, zou ik het proberen los te laten. Ik meen in je berichtje te lezen dat je aan het flippen bent..... Klopt dat?
Groeten, Dees

Bean!

Bericht door Bean! » ma 14 sep 2015, 21:03

Hey Sire,

Sorry voor het late antwoord. Na de MRI moest ik terugkomen voor een petscan. Ik vermoed dus dat ze iets gezien hebben op de MRI. Morgen krijg ik, na zes maanden chemo, opnieuw een petscan om te kijken of de chemo zijn werk gedaan heeft. Spannnend!

Gesloten

Terug naar “September 2015”