Wanneer zijn er 5 jaar voorbij?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

loes

Wanneer zijn er 5 jaar voorbij?

Bericht door loes » do 03 sep 2015, 12:59

Hoi Dees,

Mijn oncoloog heeft mij verteld, dat indien ik de eerste 5 jaar voorbij ben, mijn kansen op genezing steeds hoger worden. Volgens mij wordt er wel vaker over deze 5 jaar grens gesproken. Ik vraag me af, vanaf wanneer beginnen deze jaar te tellen? Is dit vanaf de eerste diagnose, de eerste operatie, de tweede operatie, of na de chemo of is dit na 5 jaar hormoontherapie?

Bedankt voor het beantwoorden,
Groeten Loes

Dees
Beheerder

Re: Wanneer zijn er 5 jaar voorbij?

Bericht door Dees » do 03 sep 2015, 17:17

Hoi Loes, er is geen 5-jaarsgrens. Het is dus niet zo dat bij 5 jaar het risico ineens drastisch minder is dan bij 4 jaar en 8 maanden en er is ook geen drastisch verschil met 5 jaar en 7 maanden. Hoe langer je na diagnose bent zonder uitzaaiingen, hoe groter de kans wordt dat je bij de overlevers hoort. Helemaal 100% garantie krijg je nooit. Borstkankers kunnen heel verschillend van aard zijn en soms hoor je dat na 10 of 15 jaar er toch nog uitzaaiingen ontstaan. Als er over de 5-jaarsgrens wordt gesproken, ligt het maar helemaal aan de soort therapie of dat vanaf start therapie is of vanaf diagnose.

Garanties krijg je wat dat betreft niet. Maar.... je kunt er ook niet op gaan zitten wachten, dus gewoon maar leven, gewoon maar het beste er van maken, omdat alles, wat je genoten hebt, niemand je meer af kan nemen. Er kan je een hoop overkomen in het leven, maar het kan ook zijn dat alles mee zit en je probleemloos heel oud wordt. Het beste maken van elke dag is toch de fijnste manier om te leven, denk ik.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2015”