Test voor chemosoort?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Test voor chemosoort?

Berichtdoor Hannah » zo 30 aug 2015, 10:11

Ha Dees, er staat een prachtig interview met Laura van 't Veer, ontwerpster van oa de MammaPrint, in de Volkskrant. Een aanrader.
Mijn vraag nu is: is er eigenlijk ook een soortgelijke test voor uitgezaaide kanker? Als iemand uitgezaaide kanker heeft en toe is aan chemotherapeutische behandelingen, de laatste behandelingen na de antihormonale behandelingen, is dan zon MammaPrint (nog)zinvol om het type chemo te bepalen? Waarschijnlijk niet hè? Of is er soms nog een ándere test? Om onnodige chemo's buiten te sluiten en meteen te kunnen kiezen voor de meest effectieve?

Groet Hannah
Hannah

Re: Test voor chemosoort?

Berichtdoor Dees » zo 30 aug 2015, 21:09

Hoi Hannah, je doelt op dit artikel. Ja het is een prachtige uitvindingen. De Mammaprint zelf werkt niet voor uitgezaaide borstkanker. De Mammaprint schat immers in of er een hoog of laag risico is op uitzaaiingen. Nou, bij uitgezaaide borstkanker weet je dat al.

Er wordt wel heel hard gewerkt om te kijken of er een betere inschatting gemaakt kan worden of chemo of een andere vorm van therapie nog nuttig is. Er wordt oa gekeken naar Circulating Tumorcells (CTCs). Er zijn wel aanwijzingen dat als er veel CTCs zijn, de prognose slechter is en dat je aan de hand van CTCs zou kunne bepalen of een therapie effect heeft of niet. Maar..... het is allemaal in de onderzoeksfase. Er is nog niks ingevoerd in de praktijk.

Er wordt ook gekeken naar eigenschappen van de tumor en wat er bekend is over het effect van bepaalde therapie. Een bedrijf als Caris Life Sciences doet dat, beoordelen welke biomarkers er bekend zijn en voor welke stoffen er dan een beetje wetenschappelijk bewijs is. Er zijn ook andere bedrijven die dat doet. Hier zie je een overzicht van Caris Life Sciences. In Nederland wordt er nog maar mondjesmaat gebruik van gemaakt. Voor zover ik weet alleen in het AVL. Ik denk dat ze daar hun eigen bepalingen doen en geen gebruik maken van een commerciële test.

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, het bewijs is matig, maar het is zeker dat op dit gebied er nog veel staat te gebeuren.

Frustrerend he, want daar kun je nu niks mee.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Test voor chemosoort?

Berichtdoor Hannah » ma 31 aug 2015, 09:24

Ha Dees, bedankt, ja dat interview bedoel ik. Wat een vrouw hè!!

En inderdaad, daar was ik al bang voor, dat er nog niks is voor ons, patiënten met uitgezaaide borstkanker.
Dat laatste wat je noemt, dat er naar eigenschappen van tumoren gezocht wordt en dat daardoor gericht(er) behandeld kan gaan worden, dat hoopte ik, maar dat is dus nog niet zo ver, al is men wel onderweg. Tja, mn hele kankercariëre(20 jaar nu!) lijk ik al achter de feiten aan te lopen: de chemo die ik had wordt niet meer gegeven, er was toen geen MammaPrint, geen mogelijkheden tot verder genetisch onderzoek, geen adjuvant behandelingen, geen Arimidex of Tamoxifen na de chemo's en bestralingen, enz enz. Maar goed, zo gaat dat, ik kan me daar ook goed bij neerleggen want het is domweg niet anders. Anderzijds ben ik natuurlijk wel geïnteresseerd in experimentele onderzoeken waardoor ik mogelijk nog wat langer leef.

Goeds, Hannah
Hannah

Keer terug naar Augustus 2015