Ervaring polyuretaan prothese?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ervaring polyuretaan prothese?

Berichtdoor miekehill » do 27 aug 2015, 18:26

Hallo allemaal,

11 jaar geleden werd bij mij de ziekte van Paget geconstateerd. De tepel met een deel van het onderliggend weefsel werd verwijderd. Heel lang ging alles goed tot begin juli jongstleden de mammografie diverse haarden van microcalcificaties aantoonde. Punctie gaf aan dat DCIS aanwezig was.
Enkele weken geleden ben ik dan geopereerd wegens uitgebreide DCIS in de linkerborst. Er vond een huidsparende mammectomie plaats en onder de spier werd meteen een prothese geplaatst. De plastisch chirurg koos voor een implantaat met een polyurethaan laagje, omdat die de minste kans op kapselvorming heeft.

Zijn er nog dames die zo'n prothese hebben? Ze voelt nu bij mij nog heel hard en gespannen aan, maar volgens de pc zou dat in de loop van de maanden versoepelen. Hij gaf mij ook de raad te masseren, maar hoe ik dat moet doen?????
Ik heb ook veel last van de borstspier die in de loop van de dag steeds meer gespannen aanvoelt.

De prof die me oorspronkelijk ging opereren was in vakantie, zijn vervangster gaf me de raad 4 weken 24/7 een sportbh en steunspanband boven de borsten te dragen. Toen ik dan bijna drie weken later op controle ging bij de prof beweerde hij dat die dingen nutteloos waren en dat ik ze mocht uitlaten. Wat moet ik nu nog geloven?

Alvast bedankt voor de raad,
Mieke
miekehill

Re: Ervaring polyuretaan prothese?

Berichtdoor Hanne1961 » do 27 aug 2015, 21:07

Hallo Mieke Hill,

Het strakke gevoel is herkenbaar en zal zeker nog tot een jaar na de ok blijven. Ook het harde gevoel van de prothese. Is deze met siliconengel gevuld of op waterbasis met suiker ( monobloc hydrogel)? De spier zal gevoelig en gespannen blijven, vooral omdat je hem veel gebruikt. Bij tillen, reiken, sporten ed.
De BH en band is zeker van belang om de prothese goed op de plaats te houden. Het duurt zeker 6 weken eer deze redelijk ingegroeid en je weer alle kunt en mag doen.
Ik heb zelf twee keer een nieuwe prothese gekregen en beide keren 6 weken 24/7 een compressie-bh en band gedragen. Ondanks dat is de eerste keer mijn prothese toch verschoven wat erg vervelend is.
Het dragen van de sport-bh en band is in veel ziekenhuizen standaard protocol.

Ik hoop dat ik je vraag zo voldoende heb kunnen beantwoorden.

Beterschap,

Hanne1961
Hanne1961

Re: Ervaring polyuretaan prothese?

Berichtdoor miekehill » vr 28 aug 2015, 17:40

Bedankt, Hanne!

De plastisch chirurg (UZ Gent) beweerde dat protheses, omhuld met polyurethaan zichzelf 'vastzuigen' en dat ze zeer moeilijk te verplaatsen (en weg te halen) zijn. Vandaar het weglaten van de band.
Voor alle zekerheid draag ik die band nog, hoor: 's nachts en als ik thuis ben. De sport-bh laat ik 's nachts wel uit.
Raar gevoel: het lijkt of er in de loop van de dag zich een vuist sluit over mijn nieuwe borstje (met de nadruk op -tje, want het zou later via lippofilling moeten bijgespoten worden)

Over hoe ik die borst nu moet masseren en of ik er crèmes tegen de blauwe plekken die er nog zijn mag aanwrijven, tast ik nog in het duister!

Ik vermoed dat de vulling siliconen is, over hydrogel is er niet gepiept.

Mieke
miekehill

Keer terug naar Augustus 2015