DCIS - bestraling vs amputatie/reconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: DCIS - bestraling vs amputatie/reconstructie

Berichtdoor Dees » za 22 aug 2015, 19:54

Hoi Beth, zou het kunnen dat de aanmeldingsmail in je spambox terecht is gekomen? Anders snappen we het ook niet.

Als er een invasieve haard wordt gevonden, dan verandert dat zeker wel het behandelplan, omdat je zo jong bent. Dat het weefsel dan Her2Neu+++ is, vergroot de kans dat ze je chemo en trastuzumab (Herceptin) willen geven. Als die invasieve haard er is, wil je die niet missen en later met uitzaaiingen geconfronteerd worden. Hoe groot de kans is dat die er is, ik durf het je echt niet te zeggen, maar door je leeftijd en Her2Neu+++, denk ik toch, ze zullen het toch niet gemist hebben he?

Ik weet te weinig van pathologie om je vragen te kunnen beantwoorden. Ik weet alleen dat beoordeling door pathologen iets subjectiefs is en dat op congressen regelmatig gesproken wordt over de variatie tussen de ene en de andere patholoog en het ene met het andere centrum. Ik dacht niet dat bij een second opinion naar hetzelfde geprepareerde materiaal gekeken werd, maar het fijne weet ik er niet van. Je kunt het altijd vragen, denk ik dan. In het beste geval, zeggen ze allebei hetzelfde. En zo niet, dan zal er discussie plaats moeten vinden wie gelijk heeft. Twee weten meer dan één.

Lastig he....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » ma 24 aug 2015, 17:52

Inloggen zou nu moeten lukken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Beth » di 25 aug 2015, 15:23

Bedankt weer voor het snelle antwoord. Ga de 2nd opinion vd patholoog bespreken. Nog even kort: zou je adviseren om het reeds verwijderde weefsel te laten checken voor de mastectomie of straks alles in een moeite door naar het AvL laten sturen?
Beth

Berichtdoor miekehill » vr 28 aug 2015, 17:50

Dag Beth,

Ook bij mij werd in juli DCIS graad 3 geconstateerd, eerst te zien op microcalcificaties, dan bevestigd via punctie. Ik ben wel een stukje ouder dan jij (begin 50). De gynaecoloog wist aanvankelijk niet hoe groot het aangetaste gebied precies was en adviseerde borstsparend te opereren, gevolgd door 16 à 20 x bestraling. Ik heb zelf de knoop meteen doorgehakt en ben voor een huidsparende mammectomie gegaan, gevolgd door het meteen plaatsen van een prothese. En gelukkig maar, want het DCIS gebied besloeg meer dan 6 cm (en ik ben al niet te weelderig voorzien van boezem) Er waren gelukkig geen invasieve haarden. Mijn gynaecoloog zei me dat hij na het borstparende zeker nogmaals zou moeten opereren hebben. Nu hoef ik geen bestraling, wel 5 jaar tamoxifen.
Ik weet niet of je hier iets mee bent, maar ik post dit omdat we allebei net met DCIS gediagnostiseerd werden.

Veel beterschap, Mieke
miekehill

Berichtdoor Dees » vr 28 aug 2015, 19:00

Mieke, klopt het dat je in België wordt behandeld? Voor zover ik weet wordt er bij DCIS (wat géén kanker is) in Nederland geen tamoxifen gegeven.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor miekehill » za 29 aug 2015, 08:04

Inderdaad Dees, in Gent.
Ik had 11 jaar geleden wel al Paget, toen werd een tepelresectie uitgevoerd.
11 jaar ging alles goed en dan plots .......
miekehill

Vorige

Keer terug naar Augustus 2015