laag risico of hoog risicogroep

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

laag risico of hoog risicogroep

Berichtdoor carpe diem » do 13 aug 2015, 19:20

In 2010 bk ( tumor 5 bij 4 cm, her neu pos, licht hormoongevoelig, leeftijd 39, amputatie, OKT, 16 wekelijkse chemo, bestraling, neo adjuvant behandeld met totale remissie) krijg nu zoladex, calci chew en tamoxifen. Binnenkort heb ik 5 jaar hormoontherapie achter de rug. De chirurg bij wie ik op controle kom weet niet of of ik nu onder de hoog risico groep val gezien de situatie van voor de behandeling( dan zal ik nog verder moeten met ht)of kan ik mezelf zien als vallend onder de laag risicogroep ( gezien de situatie na behandeling)en zou ik evt kunnen stoppen ? Van welke situatie moet je uitgaan?
carpe diem

Re: laag risico of hoog risicogroep

Berichtdoor Dees » do 13 aug 2015, 20:05

Hoi Carpe Diem, goh wat bijzonder. Jouw situatie lijkt héél sterk op die van mij. Ik was 36, had een tumor van 10x6x7 cm én positieve okselklieren, licht hormoongevoelig en sterk Her2Neu-positief en na chemo complete remissie. Ik heb de vijf jaar hormoontherapie niet volgemaakt. Dat wil zeggen, ik heb mijn eierstokken laten verwijderen (waar ik nog steeds spijt van heb) en heb 2,5 jaar een aromataseremmer geslikt en toen ben ik gestopt. Ik vond dat acceptabel omdat mijn tumor slechts licht hormoongevoelig was. Ik ben nu 8,5 jaar na diagnose, geen uitzaaiingen, voor zover ik weet en dood ben ik ook niet, dat weet ik zeker......

De SOFT en TEXT-trial geven geen antwoord op je vraag. Er is niet naar de subgroep Her2Neu-positief gekeken. Nederland heeft de adviezen van de ASCO ook nog niet overgenomen.

Waar neig je zelf naar? Je zou kunnen overwegen om eerst een tijdje tamoxifen te blijven slikken zonder Zoladex en dan, als jij er aan toe bent, ook met de tamoxifen te stoppen.

Lastig he? Zekerheid krijg je niet en kwaliteit van leven is ook wat waard. Het blijft toch een heel persoonlijke afweging....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Augustus 2015