los raken van kankercellen

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Miep14

los raken van kankercellen

Bericht door Miep14 » di 11 aug 2015, 10:20

Enkele weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Ik had zelf iets gevoeld. Vorige week ben ik borstbesparend geopereerd met schildwachtklierprocedure. Ik ben nog in afwachting van de uitslag. Nu is er één vraag die me maar bezig blijft houden. Ik ben afgelopen maart heel hard gevallen op mijn borst, met een verrekking van mijn oksel. Er hebben zich op die plek dus nogal wat herstelwerkzaamheden plaatsgevonden. Toen ik iets voelde in mijn borst hoopte ik dus in eerste instantie ook dat het een gevolg van die val nog was. Nu is de vraag die mij blijft bezig houden, of een trauma kan zorgen voor het loslaten van kankercellen?

Dees
Beheerder

Re: los raken van kankercellen

Bericht door Dees » di 11 aug 2015, 11:23

Hoi Miep, jakkie, dat is schrikken he. Ik herken heel erg dat je je allerlei vragen gaat stellen. Normaal gesproken groeit borstkanker niet zo heel snel. Die plek zat er dus waarschijnlijk al voor je val. Hoe borstkanker precies uitzaait en in welk stadium, dat weten we eigenlijk niet. Of een trauma kan zorgen voor het loslaten van kankercellen, dat weten we ook niet. Wat we wel weten is dat ook de eigen afweercellen kankercellen kunnen opruimen.

Ik snap je angst heel goed, maar er is op dit moment, als je geen klachten hebt, geen enkele reden om aan te nemen dat je uitzaaiingen hebt van je borstkanker. Dat is zo totdat het tegendeel bewezen is. Meer zekerheid ga je helaas niet krijgen.... Lastig he......

Wanneer krijg je meer informatie over de graad, grootte en eigenschappen van de tumor?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Miep14

Bericht door Miep14 » do 13 aug 2015, 15:54

Beste Dees,
Dank voor je snelle reactie. Inmiddels heb ik de uitslag en die ziet er goed uit. Op basis van PA ziet de chirurg geen indicatie voor chemotherapie of anti-hormoon therapie. Omdat ik een borstbesparende operatie heb gehad, zal ik wel bestraald worden. Ik had hier van te voren al mijn bedenkingen over, maar na een goed gesprek met de radiotherapeut vóór de operatie, had ik genoeg vertrouwen om toch voor borstbesparend met als gevolg bestraling te kiezen. Nu vind ik zelf de uitslag eigenlijk zo goed, dat ik zelfs de bestraling wel ter discussie wil gaan stellen (nog niet gedaan, want ik was zo blij met de uitslag dat ik daar niet meteen aan dacht). Ik ben nu nog in afwachting van het MDO voor wat betreft nabehandeling. Ik zal hier morgen over worden gebeld. Mijn 2 vragen zijn:
1. Volgens de nomogram van twente waar jij weleens naar verwijst, is de kans op recidief bij mij heel klein (<5%), dus maakt bestraling wellicht overbodig. Verwacht jij dat naar aanleiding van dat onderzoek ook de richtlijnen zullen veranderen? Nu is het immers nog zo altijd bestralen na borstbesparende operatie.
2. Geeft mijn uitslag toch reden voor het aanvragen van een mammaprint of oncotype DX test? Ik heb eerder in je antwoorden gezien dat bij een klein deel van de graadI tumoren toch een hoog risico is op uitzaaiingen (10%?)

Ik ben overigens 41 jaar en heb de tumor zelf gevoeld
Uitslag patholoog:
Dominante tumor: invasief carnicoom met cis
Type: IDC nos
Grootte: 1,6cm
Graad: I
Angioinvasie: niet aanwezig
tumor satellieten: niet aanwezig
locale doorgroei: afwezig
Snijvlak: vrij, kleinste afstand tot resectievlak: 0.7 cm
Oestrogeen en progesteron receptor positief: beide 100%
Her2: negatief

SWK: geen micrometstase, geen macro metastase en geen geïsoleerde tumorcellen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 13 aug 2015, 17:32

Hoi Miep14,
Eigenlijk is alles gunstig, behalve je leeftijd en het feit dat je het zelf gevoeld hebt. Predict Plus maakt een onderscheid in Screen Detected en Symptomatic, waarbij Screen Detected gunstiger is dan Symptomatic.

De kans dat er uit de Mammaprint komt dat het laag risico is, is heel erg groot, maar waarom zou je niet tóch vragen om een Mammaprint? Stel nou dat daar Hoog risico uitkomt, dan zet dat wel vraagtekens bij het beleid om geen chemo en geen hormoontherapie te geven. 10% is namelijk wél één op de tien. In het beste geval bevestigt het wat je nu ook al denkt en als het dat niet doet, ben je ook blij met de informatie omdat je er iets mee kunt. De enige reden om dat als ziekenhuis niet te doen is omdat er kosten mee gemoeid zijn. De vraag is of dat je moet remmen om er om te vragen. Ik vind eigenlijk van niet.

Ik aarzel ook een beetje over de beslissing om je geen hormoontherapie te geven. Ik zie ook wel dat Adjuvant Online en Predict Plus maar heel beperkte meerwaarde geven. Aan de andere kant, je kunt toch tamoxifen slikken en kijken hoe dat gaat? Valt het tegen, dan kun je altijd nog stoppen.

Tja, borstsparend opereren zonder bestralen, ik volg het met argusogen. Die nomogram is gebaseerd op de Nederlandse kankerregistratie. De vrouwen die wel borstsparend geopereerd zijn maar niet bestraald, zijn een zeer kleine minderheid, dus of het daarmee betrouwbaar is als voorspelling, ik weet het niet. Ik ben héél erg benieuwd wat de radiotherapeuten hierover gaan zeggen, want ik vind zelf de toegevoegde waarde van bestraling dus vaak echt heel klein...

Wat ik weet is dat radiotherapeuten steeds onderzoeken presenteren op internationale congressen, waaruit blijkt hoe 'belangrijk radiotherapie is', maar dat ik artsen ken die daar zeer sceptisch over zijn, maar die ook aangeven dat het lastig is om een studie op te zetten naar minder radiotherapie. Er spelen altijd belangen en niet alleen belangen waarbij de patiënt voorop staat...... (zonder daarmee te willen zeggen dat artsen patiënten bewust kwaad doen, hoor, zo is het nou ook weer niet).

De vragen die je aan een radiotherapeut kunt stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo zeker)
- Verkleint het bestralen de kans dat borstkanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan in mijn situatie behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat er kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade).
- Stel, we doen dat bestralen niet en de borstkanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat mijn ik lymfoedeem, longproblemen, hartproblemen of een tweede kanker ontwikkel of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
- Hormoontherapie verkleint het risico op een lokaal recidief ook. Kan ik niet de bestralingen kunnen skippen en wel hormoontherapie doen? Wat voegt bestraling toe aan hormoontherapie?

Het zijn lastige vragen en ik weet dat veel radiotherapeuten ze niet kunnen beantwoorden, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook heel vreemd, als je je vak goed beheerst.

Kun je hier iets mee? Succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2015”