Aankleuring MRI , wat te doen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

pieret

Aankleuring MRI , wat te doen

Bericht door pieret » za 25 apr 2015, 13:53

In april 2013 ben ik geopereerd
Had een lobulair carcinoom. 5 cm graad 1
Borst verwijderd .Okselkliertoilet , 2 aangedane lymfe
100% hormoon gevoelig
3 keer FEC & docotaxel gehad
25 keer bestraling
Nu aan de tamoxifen
Het gaat me goed
Voel me over het algemeen fit en doe mijn gewone dingen weer ( werk , sport, gezin etc )
Op de controle MRI is aankleuring in mijn 'goede' borst gevonden graad IV van 5 mm. Op de echo noch de mamageafie is iets te zien. Wat is wijsheid ? op geleide MRI een punctie laten doen of na 3 maanden een controle MRI.
Daarnaast de vraag wat het zou kunnen zijn gezien het feit dat de verschillende onderzoeken een verschillend beeld geven.

Dees
Beheerder

Re: Aankleuring MRI , wat te doen

Bericht door Dees » za 25 apr 2015, 16:28

Hoi Pieret, het kan zeker dat MRI wel iets laat zien wat mammografie en echo niet laten zien, maar ik kan je onmogelijk zeggen wat wijsheid is. Ik stel je vraag aan een radioloog. Persoonlijk zou ik, denk ik, toch kiezen voor een biopt om het zeker te weten.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

net_arts

Bericht door net_arts » za 25 apr 2015, 18:18

Beste Pieret,

Wat vervelend dat er iet gezien is op de MRI scan!
Op zich gebeurt het vrij vaak dat er iets gezien wordt op de MRI scan wat achteraf gelukkig niks blijkt te zijn. Het voordeel van MRI is namelijk ook gelijk het nadeel; MRI is heel erg gevoelig voor kleine afwijkinkjes in de borst, zowel goed- als kwaadaardig. In zijn algemeenheid kan ik in elk geval zeggen dat gebiedjes tot 5 mm officieel 'te klein zijn om te karakteriseren''\. Met andere woorden, er is geen uitspraak mogelijk op grond van andere criteria dan de grootte.
Bedoel je met graad IV dat er een Birads 4 is afgegeven? Het Birads systeem werkt niet met graden, dus ik ben niet helemaal zeker dat we het zelfde bedoelen.
Verder vroeg ik me af waarom de MRI scan is gemaakt? In de richtlijnen zit geen standaard follow-up met MRI na verwijderen van de andere borst.

Vooralsnog is mijn advies dat als de radioloog inderdaad een Birads 4 heeft afgegeven, het verstandig is te laten prikken; Birads 4 betekent immers dat er verdere diagnostiek nodig is.
Op basis van alleen je beschrijving (5mm, niet te zien op echo en mammografie), zou echter een Birads 3 ook zeer goed mogelijk zijn. Een follow-up over 6 maanden zou dan een prima beleid zijn.
Maar nogmaals, ik kan niet zonder de beelden gezien te hebben, beoordelen wat voor advies voor jou persoonlijk nu het beste is.

Hopelijk kun je hier iets mee!

Veel succes

pieret

Bericht door pieret » za 25 apr 2015, 21:00

Beste beide , heel erg bedankt voor jullie snelle reaktie . Dinsdag spreek ik de chirurg weer. Met deze adviezen kan ik weer verder .
Daarnaast de algemene opmerking dat ik het echt heel bijzonder vind dat jullie zo snel deskundig reageren!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 26 apr 2015, 10:16

Hoi Pieret, we duimen in turbostand. Dank voor je compliment !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2015”