Tamoxifen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

veertje

Tamoxifen

Bericht door veertje » do 16 apr 2015, 17:08

Ik ben wat vertwijfeld. Ik slik inmiddels 3 jaar Tamoxifen. In januari jl. kreeg ik vaginaal bloedverlies (preventief zijn mijn eierstokken en -leiders destijds verwijderd) en ben naar de gynaecoloog doorverwezen. Er is een poliepje geconstateerd en het bleek dat mijn baarmoederslijmvlies erg dun is. De poliep is onder sedatie verwijderd en de opererend gynaecoloog gaf aan gelijk weer aan de bel te trekken (minimaal na een periode van 2 wk na de operatie omdat het dan niet meer vd operatie kon zijn) als er weer bloedverlies zou zijn (om dan weer opnieuw via hysteroscopie te kijken). En dus geen afwachtend beleid. Nu heb ik jammer genoeg sinds kort weer bloedverlies en ben vandaag bij een collega gynaecoloog geweest, en die geeft aan dat er geen sprake kan zijn van een nieuwe poliep omdat het nog maar 7 wk geleden is en het er tijdens de hysteroscopie, buiten de verwijderde poliep, goed uitzag en stelt afwachtend beleid voor. Als ik over een jaar nog bloedverlies heb adviseert zij mij terug te komen, om dan alsnog een keer te kijken. Ik voel me nu vertwijfeld, de ene drukt mij op het hart gelijk terug te moeten komen en de ander doet het tegenovergestelde. Wie moet ik nu geloven? Ik hoop dat iemand wijze raad heeft voor mij.

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen

Bericht door Dees » do 16 apr 2015, 18:08

Hoi Veertje, vervelend zeg. Ik kan me voorstellen dat switchen naar een aromataseremmer een beter advies is. Tamoxifen geeft een iets verhoogd risico op baarmoederkanker en ik snap dat ze dat dan graag controleren. Omdat je geen eierstokken meer hebt, zou je over kunnen stappen naar een aromataseremmer die dat verhoogde risico niet heeft. Natuurlijk zijn er wel weer andere nadelen, maar je moet toch zien hoe dat voor jou uitpakt.

Ik zeg, terug naar je oncoloog en het bespreken !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

veertje

Bericht door veertje » do 16 apr 2015, 20:21

Lastig hoor, ik val in de categorie waarbij tamoxifen het beste middel is zoals jouw info (vanuit de ASCO) hier op dit forum aangeeft, en is een duur van 7 tot 10 jaar het advies. Dit overzicht heb ik in sept jl meegenomen naar de oncoloog, waarbij we afgesproken hebben zolang mogelijk voor de tamoxifen te gaan. Of is het beter dat ik een second opinion bij het AVL ga vragen?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 16 apr 2015, 21:59

Hoi Veertje, nee dat klopt niet. Jij bent een postmenopausale vrouw omdat je geen eierstokken meer hebt. Als je nu 5 jaar een aromataseremmer gebruikt, zit je ook aan je 8 jaar hormoontherapie. Als je geen reden had gehad om te switchen, dan was nog 2 jaar tamoxifen en daarna een aromataseremmer misschien beter, maar je hebt nu wel een reden om te switchen, namelijk dat bloedverlies.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

veertje

Bericht door veertje » do 16 apr 2015, 22:03

Is het echt een reden om bij bloedverlies te switchen? Ik heb nu 3 gynaecologen hiernaar gevraagd en die geven alle 3 aan van niet.....

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 17 apr 2015, 13:06

Hoi Veertje, nou, het hoeft misschien niet persé, maar als jij zonder risico kunt switchen naar een aromataseremmer en dan van het bloedverlies af bent, waarom zou je dat dan niet doen? Gynaecologen weten dan weer niks van de switch van tamoxifen naar een aromataseremmer, dus daarom moet je ermee naar je oncoloog.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “April 2015”