vocht in longen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Gesloten
toomuch

vocht in longen

Bericht door toomuch » do 09 apr 2015, 17:33

Beste Dees,

Ik moet binnenkort in de ct-scan vanwege wat vocht in mijn longen. Ik ben in dec vorig jaar bestraald. Behalve kwaadaardigheid, wat zou er meer aan de hand kunnen zijn? Ik krijg nu al de kriebels. Alvast bedankt voor de moeite die je neemt om de vragen te beantwoorden.

Groet!

S.M. De Hosson

Re: vocht in longen

Bericht door S.M. De Hosson » do 09 apr 2015, 18:34

Beste toomuch,

Dees heeft me gevraagd naar je vraag te kijken.
Wat een spannende tijd. Het hangt van de foto af wat de mogelijkheden zijn. Zoals je zelf stelt kan er pleuravocht zijn, wat inderdaad kan passen bij kwaadaardigheid in de longvliezen, waartussen zich vocht kan ophopen. Andere mogelijkheid is dat er sprake is van hartfalen. Hierbij zie je in de regel aan beide kanten vocht. Aan een zijde kan soms wel en dan is het vrijwel altijd aan de rechterkant.
Hartfalen komt in het beloop van borstkanker soms voor door de behandeling, mn bij herceptin en anthracyclines.

Uiteraard kan er ook iets met de long zelf aan de hand zijn. In het bestralingsveld kan soms een steriele ontsteking optreden, dit noemen we radiatiepneumonitis, kan tot zes maanden na de bestraling ontstaan en hoeft zich niet te beperken tot het veld.

Veel sterkte, hoop dat het meevalt.

Groet,
S.M. De Hosson,
Longarts

toomuch

Bericht door toomuch » do 09 apr 2015, 19:07

Ik vermoed eerlijk gezegd een ontsteking. Ik ben vorige maand opgeknapt van een langdurige ontsteking. Wel 6 wk heeft het geduurd. Er is nog een longfunctietest gedaan. Die was goed. De conclusie was dat de bestraling de ontsteking had veroorzaakt. Ik voelde wat pijn bij mijn ribben. Dus is er een foto gemaakt vd ribben en gelijk dan maar ook vd longen. Mijn chirurg zei dat ze geen gekkigheid verwachtte maar dat de scan uiteindelijk wel verstandig . Als er niets blijkt te zijn dan heb ik me voor niets zorgen gemaakt al die dagen. Ik voel weer dat rotgevoel dat ik had bij het wachten op de uitslag van mijn biopt een jaar terug. Gaat dit ooit goed komen mensen???

S.M. De Hosson

Bericht door S.M. De Hosson » do 09 apr 2015, 19:54

Soms zie je na zo'n ontsteking ook wat vocht ontstaan.
Spannende tijd, rotgevoel. Hopelijk is de scan en uitslag er snel.

Veel sterkte.

S.M. De Hosson
Longarts

toomuch

Bericht door toomuch » do 09 apr 2015, 21:38

Sorry nog even iets wat mij nu te binnen schiet. Ik heb twee dgn voor de longfoto behoorlijk wat zwembadwater ingeslikt (leer nu pas zwemmen). Moest daarna ook behoorlijk hoesten. Had daarna ook pijn bij diepe ademhalingen. Zou dat miss de oorzaak kunnen zijn van die vocht achter de longen of moet ik dat maar afschrijven?? Sorry voor de vele vragen. Ik geneer me maar het houdt mij eenmaal teveel bezig.

Gegroet

Ps: ik vind dit ook belangrijk omdat ik dan de ct scan wil weigeren en opnieuw een longfoto ga vragen. Een ct scan is qua straling heftiger dan een longfoto.

SM de Hosson

Bericht door SM de Hosson » do 09 apr 2015, 22:40

Daar kan ik me niet veel bij voorstellen. Meestal komt water niet in je long terecht omdat je hoestreflex erg effectief is. Als dat wel zo is en het geeft longafwijkingen, dan gaat dat gepaard met hoge koorts en hoesten.

Tip: laat die scan maken. Zoveel straling is dat niet.
Succes.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 09 apr 2015, 22:44

Hoi Toomuch, he wat spannend zeg. Dokter De Hosson, dank voor de antwoorden.
Wanneer heb je die CT scan? Als je je zo druk zit te maken, kan die dan vervroegd worden? Bel gewoon de mammacareverpleegkundige dat je gek wordt van onzekerheid. Wie weet kan ze iets regelen.

Take care. Ik duim voor goed nieuws.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

toomuch

Bericht door toomuch » do 16 apr 2015, 11:50

De ct scan is inmiddels gedaan. Dinsdag is de uitslag. Ik hou jullie nog op de hoogte. Hopelijk is het iets onschuldigs. :roll:

toomuch

Bericht door toomuch » di 21 apr 2015, 18:32

Goed nieuws! Uitslag is goed. Allleen ben ik wel vergeten te vragen wat dat vocht dan was. Ga ik nog even voor bellen morgen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 21 apr 2015, 19:01

Hoi Toomuch, oh gelukkig, goed nieuws. Dat is reden voor een feestje !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2015”