uitslag doorgeven door huisarts

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

uitslag doorgeven door huisarts

Berichtdoor nijmegen2015 » za 28 maart 2015, 12:04

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje...

Afgelopen donderdag heb ik een foto laten maken van mijn ribben in het ziekenhuis. Mijn huisarts had mij doorverwezen, en gezegd dat ze mij vrijdag zou bellen voor de uitslag. Als ik geen telefoontje zou krijgen, dan moest ik zelf even bellen. Nu heb ik dat geprobeerd, maar de praktijk was inmiddels gesloten. Mijn vraag is nu: Wanneer er uitzaaiingen te zien zijn op de foto, en de uitslag is doorgestuurd/gemaild naar de huisarts, is de huisarts dan verplicht om dit direct te melden, of doen zij dit ook weleens een dag of paar dagen later? Of kan ik ervan uitgaan dat ze allang gebeld zouden hebben als er iets mis is?
nijmegen2015

Re: uitslag doorgeven door huisarts

Berichtdoor Dees » za 28 maart 2015, 15:07

Hoi Nijmegen2015, hoe graag ik je ook uit de onzekerheid help, ik kan er niks van zeggen. Het kan zijn dat het ergens op een stapel beland is of dat er niks was of dat de uitslag nog niet binnen was. De huisarts is zeker niet verplicht om het direct te melden en er is ook geen medische noodzaak om dat dezelfde dag te doen anders dan dat het naar is als je onterecht lang in onzekerheid zit.

Als je de volgende keer klachten hebt, zou ik dat persoonlijk zelf via de oncoloog of mammacareverpleegkundige regelen. Zij weten veel beter welke verschijnselen normaal zijn en welke echt op uitzaaiingen wijzen...

Pijn aan de ribben komen overigens vaak voor na bestraling aan die kant....

Ik duim voor je dat het niks is...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor nijmegen2015 » za 28 maart 2015, 15:58

Hoi Dees,

Bedankt voor je antwoord. De pijn zit niet aan de kant waar het bestraald is. Hoewel, ik heb daar wel pijn, maar weet dat dat o.a. door de borstamputatie komt. Het zit juist aan de andere kant. Ik verwacht dat de uitslag goed zal zijn, maar toch denk je automatisch ook dat het weleens kan gebeuren dat ze wel iets zien (of op een andere plek, waar ik geen last van heb). Ik vroeg me gewoon af wat het protocol is voor artsen, of ze bij dat soort negatieve uitslagen meteen aan de telefoon hangen. Maar ik begrijp dus dat dit niet het geval is. Ik bel maandag wel gewoon vroeg in de ochtend. Volgens de afdeling radiologie is de foto wel verslagen en zou het gister al bij de huisarts moeten zijn. Ik heb in elk geval antwoord op mijn vraag, dank je :)
nijmegen2015

Berichtdoor nijmegen2015 » za 28 maart 2015, 15:59

Trouwens, mijn oncoloog vertelde mij dat ik met deze klachten naar de huisarts moest, vandaar dat ik daar ben geweest van de week. :)
nijmegen2015

Berichtdoor Dees » za 28 maart 2015, 16:49

Hoi Nijmegen2015, wel een rare gang van zaken als je oncoloog zegt dat je naar de huisarts moet (en er dus vanuit gaat dat het niks oncologisch is) en je huisarts je vervolgens naar Radiologie stuurt om iets oncologisch uit te sluiten..... Gekkenhuis....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor nijmegen2015 » za 28 maart 2015, 17:42

Haha ja precies! Maarja, maandag zullen we het waarschijnlijk weten. Komt wel goed :)
nijmegen2015

Keer terug naar Maart 2015