kanker en familiaire belasting

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

kanker en familiaire belasting

Berichtdoor gast24 » wo 25 maart 2015, 22:49

Hallo,

Ik zit al een tijd met een vraag. Ik heb bk. Mijn ma had dezelfde ziekte en is daaraan gestorven. Nu lees ik verscheidene verhalen van lotgenoten met een soortgelijke familiaire achtergrond en steeds met een teleurstellende afloop. Ik kan mij er dan ook niet van weerhouden om telkens te denken dat het bij mij ook slecht zal afgaan. Hoe terecht is het om te denken dat familiair belastte patienten minder goede overlevingskansen hebben dan patienten die niet familiair zijn belast? Mijn ma heeft het immers niet overleefd. Haar kanker was te sterk. En ik ben haar dochter. Met misschien dezelfde eigenschappen of kenmerken?? Ik hoor nooit verhalen van mensen die tientallen jaren vooruit zijn. Ik hoor enkel slechte verhalen. Zullen wij uiteindelijk toch aan die kanker overlijden? Worden wij aan het lijntje gehouden denk ik soms. Gewoon om ons op te beuren als het ware om zo te proberen toch door te leven ondanks de kanker....
gast24

Re: kanker en familiaire belasting

Berichtdoor Dees » do 26 maart 2015, 17:59

Hoi Gast24, ik kan me voorstellen dat het je beangstigt. Toch kun je dat zo niet zeggen. Ik ken echt heel veel vrouwen die hun moeder aan borstkanker verloren, zelf borstkanker kregen en na vele jaren nog gezond en wel in leven zijn. Tijden zijn wat dat betreft ook echt heel erg veranderd.

Als ik het goed begrijp had jij geen genmutatie? Ben je ooit bij een klinisch geneticus geweest?

Heb je moeite om je draai weer te vinden, om de angst een halt toe te roepen? Ik kan me zo voorstellen dat het verdriet over je moeder en ook de angst weer boven komt. Ooit aan gedacht om professionele hulp op te zoeken? (en vergeef het me als je denkt: NO WAY)

Een vriendin van mij zei ooit: Je kunt niet voorkomen dat er vogels van verdriet over vliegen, maar je kunt er wel voor zorgen dat ze geen nestje bouwen in je haar.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2015