Bestraling oksel waarbij gedeelte borstprothese ook

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bestraling oksel waarbij gedeelte borstprothese ook

Berichtdoor Eline75 » di 17 maart 2015, 16:14

Hallo,
Ik heb 6 chemo ´s (tac) achter de rug en ben twee weken geleden geopereerd d.m.v huidbesparende amputatie met directe reconstructie dmv siliconen implantaat. Er is tevens 1 kliertje uit mijn oksel gehaald waarin ondanks de chemo nog een paar kwaadaardige cellen in zaten. De snijranden zijn schoon. Dit kliertje was ook bij de echo en mri voor de behandeling als " besmet" aangetoond.
Nou moet mijn oksel bestraald worden maar omdat dat kliertje nogal hoog en dicht bij mijn borst zat wordt waarschijnlijk ook een deel van mijn borst meebestraald. Hier ben ik niet blij mee want ik heb o.a voor deze operatie gekozen omdat ik mijn borst niet bestraald wil hebben en wat zijn de gevolgen voor mijn prothese?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Eline75

Re: Bestraling oksel waarbij gedeelte borstprothese ook

Berichtdoor Dees » di 17 maart 2015, 16:29

Hoi Eline, he wat een tegenvaller. Lastig, lastig, lastig..... Op zich zou je ook kunnen kiezen voor okselkliertoilet, dus dat ze al je okselklieren eruit halen, maar..... dat geeft doorgaans meer problemen zoals lymfoedeem dan het bestralen van de oksel. Hoe het precies zit met de vlakken en de manier waarop bestraald wordt, durf ik niet te zeggen. Je radiotherapeut zal daar meer over kunnen vertellen. Ik verwacht dat je borst/prothese lang niet de dosering krijgt die het normaal gesproken krijgt en dat zal in de verschijnselen en effect op je prothese vast schelen....

Balen he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Eline1975 » di 17 maart 2015, 20:31

Hoi Dees,

Heb begrepen dat je door de bestraling ook lymfeoedeem kan krijgen al is die kans wel kleiner dan bij een okselkliertoilet. Ben wel heel blij dat ik dat niet heb gehad.
Lees nu weer akelige berichten over siliconen implantaten en zo blijf je wel bezig natuurlijk.
Probeer tegen mezelf te zeggen dat je overal kanker van kunt krijgen, ik bedoel heb ook borstkanker gekregen op 39 jarige leeftijd terwijl ik gezond leef. Maar het is wel moeilijk om je niet teveel door dit soort berichten te laten verontrusten.
Gelukkig vind ik veel antwoorden op dit forum!
Eline1975

Berichtdoor Dees » di 17 maart 2015, 21:21

Hoi Eline, Ja, je kunt jezelf helemaal gek maken van alle berichten. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Niet roken, matig met alcohol, gezond en gevarieerd eten (veel verse groenten en fruit, vezels, niet teveel rood vlees), niet te zwaar worden en voldoende bewegen. Dat is eigenlijk alles. Voor de rest moet je geen pech hebben. We hadden al een keer pech. Wat moet je ermee he? Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.... en dat is wel echt zo.

In dit artikel staat dat er weliswaar bij 174 vrouwen een vorm van lymfeklierkanker is gevonden, die niet bij niet-prothesedraagsters werd gezien, maar...... dat is wel op 400.000 prothese-draagsters (83% heeft een borstvergroting gehad om esthetische redenen en 17% een borstreconstructie met prothese). Dus wel iets waar de autoriteiten alert op moeten zijn, maar de kans is wel echt héél klein.

Om je angst enigszins onder controle te krijgen, heb je hier nog wat aan?

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor nice » do 19 maart 2015, 13:40

beste Eline

hoi Ik wil even laten weten dat ik ook met expanders bestraald ben geworden . Ook op mijn oksel omdat ook na chemo nog micro metastase aanwezig was in een van mijn twee poortwachtersklieren. En ik wilde absoluut geen okseltoilet omdat de kans op oedeem groter is. Ik heb bewust gekozen dus voor bestraling. Maar omdat mijn tumor groter was dan 5 cm voor de chemo en na de chemo 3 cm moest ook mijn thoraxwand bestraald worden. Dus de hele borst is 16xbestraald met expander Ik ben heel goed blijven insmeren met duindoornolie van weleda en alhydran op aanraden van de mammaverpleegkundige(volgens haar kon je niet vaak genoeg smeren). En meteen na de bestraling met boegembalsem. De boegemblasem op aanraden van een lotgenootje van de site de amazones.Zij is ook met expander bestraald geworden. Dit zou ervoor zorgen dat de warmte meteen uit de bloedvaatjes afgevoerd wordt zo dat de schade door bestraling zoveel mogelijk beperkt blijft. Mijn pc was verbaasd over hoe goed mijn bestraalde borst eruit zag. Hij is uiteindelijk alleen wat lichtelijk verveld. Ik heb gisteren de wissel gekregen van de expander voor protheses en ik heb mijn pc gevraaagd hoe de schade was in de bestraalde kant. Niks bijzonders zei hij alleen was de huid er iets dunner maar het zou ook kunnen doordat daar de tumor zat de chirurg deze meer heeft afgeschraapt van binnen. De andere borst was de overgang met prothese iets minder fraai. Maar dit wordt over een maand of drie als alles zich gezet heeft verfraaid met eigen vet. Ook heeft dit een therapeutische werking op de huid die bestraald is. Is En o ja ik ben ook nog eens met een bolus (wasopbouw) bestraald daardoor kont de bestraling nog intensiever binnen. Heel veel succes
nice

Berichtdoor Eline 1975 » vr 20 maart 2015, 12:09

Beste Nice,

Bedankt voor je reactie. Ik word ook 16x bestraald waarbij ook borstwand en borstbeen.
Op de een of andere manier had ik begrepen dat wanneer je voor de huidbesparende amputatie met directe reconstructie kiest, dat je borst dan niet bestraald hoeft te worden.
Nou denk ik bij mezelf, had ik dan toch niet voor borstbesparend moeten kiezen? Weten ze zeker dat het geen kwaad kan met mijn prothese?
Dit maalt nu de hele dag door mijn hoofd.
Word er gek van.
Wie heeft hier verder ervaring mee? Kreeg ook het idee dat mijn pc hier ook niet zo blij mee is
Eline 1975

Berichtdoor nice » vr 20 maart 2015, 14:02

hoi

Nou bij mij was het ook steeds twijfel of ik wel bestraald moest worden. De oksel was niet zeker maar de thoraxwand was ook steeds de vraag, Dus ja het viel me heel erg tegen dat toch op de borstwand bestraald moest worden. Het borstbeen hoefde bij mij niet. De oksel was na de schildwachtprocedure zeker dat dit moest en dat zou ook totaal geen belemmering zijn volgens de pc. Want ook zou idd de zijkant ook altijd een stukje mee bestraald worden. Maar toen toch de thoraxwand moest(het was steeds niet duidelijk hoe groot mijn tumor was want de beeldvorming mri liet nog 1 week voor de operatie zien dat de tumor 6,7 was en de week erna bij de operatie was ie 3 cm) En er werd steeds vanuit gegaan dat ik een tumor had groter dan 5 cm, dus ja is ie dat ooit wel geweest ? Er zat ook ontstekingsweefsel bij dus het was moeilijk te beoordelen maar ze gaan toch uit van de beeldvorming. Ik baalde behoorlijk en wilde eerst ook besluiten om niet te bestralen. Althans de thoraxwand. Maar ja dat was me toch de risicovol. En ik heb begrepen dat met siliconen in studies beter resultaten zijn dan met expanders bij bestralen. En ik moet je eerlijk bekennen je ziet er bij mij niks van en ook de plastic chirurg heeft me verzekerd dat het er echt goed bij mij uit zag desondanks de bestraling. Echt smeren smeren is mijn devies en heel gezond en gevarieerd eten. En ja ik was blij dat mijn snijranden schoon waren anders had ik ook nog 7 boost bestralingen moeten hebben.Maar het ziet er nu bij mij echt goed uit. En de meeste plastic chirurgen durven geen expanders aan als je nog bestraald moet worden ik heb geluk gehad dat de mijne het vertrouwen wel had ! Hij zei waarom een litteken erbij op je rug als het niet zeker nodig is dat kan nog altijd gedaan worden. Maar hij heeft wel alleen voor de betraling mijn expanders gevuld dat doet ie dus echt niet als de huid bestraald is. Dat is volgens hem wel vragen om problemen
Ik kan je twijfels begrijpen maar er zijn echt meer vrouwen die al silconen geplaats hebben en achteeraf toch bestraald moeten worden en waarbij het goed gegaan is. Er staan verschillende ervaringsverhalen op de site van dehttp://www.de-amazones.nl/
nice

Berichtdoor Fraz » vr 20 maart 2015, 15:22

Bij mij is 2.5 jaar geleden een kant bestraald, maar de huid zag er zo goed uit dat de pc het wel aandurfde expanders te plaatsen. Nu is aan de andere kant ook een expander geplaatst en helaas moet die alsnog bestraald worden. Ik hoop dat mij. Huid net zo reageert als vorige keer en ik zonder problemen door de bestralingsperiode en daarna heen kom. De kant die nu bestraald wordt mag alleen even tijdelijk niet verder worden gevuld. De andere kant wel maar dat is wel goed omdat die wat rustiger wordt gevuld.
Fraz

Berichtdoor Eline 1975 » vr 20 maart 2015, 17:16

Bij mij was altijd al sprake van de bestraling van mijn oksel. Nooit is er tegen mij gezegd dat evt mijn borst en de regio bij mijn sleutelbeen ook bestraald zou worden. Dat kwam me vanochtend echt rauw op m'n dak vallen. Ik heb nog gevraagd of het niet bestralen van die regio ook een optie was. Niet dus. Vind het ookniet prettig i.v.m m'n hart, dat is tenslotte ook een spier!
Was m'n poortwachtersklier maar schoon geweest, dan had het er misschien toch wel anders uitgezien...
Heb op amazones.nl gekeken maar erg veel topics over bestralen van borstimplantaten zijn er niet.
Misschien wil dat ook wel zeggen dat er weinig problemen mee zijn?
Eline 1975

Berichtdoor Gast » vr 20 maart 2015, 20:49

hoi Eline

ik ben ook aan de linkerkant bestraald ook aan hartkant Dat vond ik ook een eng idee. Maar met de breath hold methode is het heel goed gegaan. ze hebben me verzekerd dat mijn ziekenhuis een van de ziekenhuizen is die de strengste eisen stellen aan deze methode dus heel erg veilig ermee omgaan. Dit gfa me meteen al wat meer vertrouwen. De radiologe heeft me zelf het hele bestralingsplan hoe dat uitgerekend is op mij laten zien en uitgelegd. Want ik heb haar mijn zorgen kenbaar gemaakt en ze heeft het me echt heel goed uitgelegd en dat ga me echt vertrouwen. Nogmaals ik denk dat je heel erg kenbaar moet maken dat je je zorgen maakt ook vanwege je hart en longen. Ik was daar ook heel erg onrustig onder en het is me heel erg meegevallen. De huid is rood geworden met pikkeltjes maar ik heb zo goed gesmeerd de huid is heel gebleven. En kreeg erna een mooi bruin tintje. Dat steds meer is gaan vervagen en ik heb kurkuma gebruikt tijdens de bestraling http://kanker-actueel.nl/NL/kurkuma-cur ... opy-1.html

ik heb het gebruikt op aanraden van mijn orthomoleculair arts je kunt het ook als gewoon kruid in je eten doen. wel de biologische
Gast

Keer terug naar Maart 2015