eierstokken verwijderen bij hormoongevoelige bk

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

eierstokken verwijderen bij hormoongevoelige bk

Berichtdoor lotje » zo 15 maart 2015, 00:32

Hallo,

Ik heb een vraag omtrent de eierstokken bij hormonale bk. Ik lees dat veel jonge vrouwen de eierstokken preventief laten verwijderen om de kans op een recidief of uitzaaiingen te doen verkleinen. Het zijn vooral jonge vrouwen die nog lang niet in de menopauze zijn.

Echter je ziet ook bij wat de oudere dames hormonale kanker voorkomen. Ondanks de menopauze. Hoe terecht is het dan te bedenken dat het laten verwijderen van je eierstokken kan helpen bij je genezing?? Is er hardnekkig bewijs dan dat het ontdoen van de eierstokken voordeel levert. Ik dacht namelijk van niet.
lotje

Re: eierstokken verwijderen bij hormoongevoelige bk

Berichtdoor Dees » zo 15 maart 2015, 13:40

Hoi Lotje, het is niet zo dat veel jonge vrouwen na borstkanker hun eierstokken laten verwijderen na borstkanker. Dat gebeurt af en toe. Er is absoluut géén medische reden om eierstokken te verwijderen, behalve als daar kanker gevonden wordt of als je een genafwijking hebt waardoor je een vergroot risico op eierstokkanker hebt. Er is discussie of in de overgang blijven naast anti-hormoontherapie nuttig is. Dat lijkt zo te zijn voor jonge vrouwen (onder de 35 jaar) of voor vrouwen met een groot risico op uitzaaiingen, maar dat kan met injecties Lucrin of Zoladex. Het voordeel daarvan is dat als er vreselijk veel bijwerkingen zijn stoppen met die injecties ook nog een optie is. Tamoxifen slikken (dat is anti-hormoontherapie) kan ook bij werkende eierstokken.

Ik merk dat vrouwen uit angst kiezen voor het verwijderen van de eierstokken, maar ..... lichaamsdelen verwijderen is geen goede oplossing voor angst. Vrouwen moeten zichzelf tijd gunnen en in mijn optiek minstens een jaar wachten voordat ze kiezen voor zo'n drastische ingreep die niet terug te draaien is.

Vrouwen die in één klap in de overgang gebracht worden, doordat de eierstokken worden verwijderd, ervaren meer bijwerkingen dan vrouwen die op natuurlijke manier in de overgang komen. Gezonde vrouwen (dus die vanwege zo'n genmutatie hun eierstokken laten verwijderen) kunnen met hormoonvervangers een groot deel van de bijwerkingen en nadelen opvangen.

Oestrogeen is óók nuttig. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en het voorkomt botontkalking. Na borstkanker is de doelstelling niet alleen om niet dood te gaan aan borstkanker, maar ook om gezond oud te worden en dat met een goede kwaliteit van leven. Daarom moet je goed voor- en nadelen op een rijtje zetten.

(als een vrouw uitgezaaide ziekte heeft of erfelijk of familiair belast is, gelden er andere afwegingen)

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2015