Ongesteld

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: Ongesteld

Berichtdoor Jeanette » di 17 maart 2015, 12:01

Fraz schreef:Nogmaals werken je stokken nog gewoon en is het gewoon ongesteld worden dan is er totaal niks aan de hand en kun je rustig verder gaan met tamoxifen. Blijkt dat je toch al in de overgang zit en tamoxifen voor verdikte baarmoederslijmvlies zorgt dan is overstappen op een aromatasseremmers de oplossing en ben je van dat verdikte slijmvlies en dus bloedingen af.

Vanwege bovenstaande quote Dees.
Jeanette

Berichtdoor Dees » di 17 maart 2015, 16:31

Dat is dus alleen zo als je echt 100% zeker in de overgang zit. Je kunt dat risico niet lopen als dat niet zeker is.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Fraz » di 17 maart 2015, 16:41

Daarom is als je toch steeds bloedingen krijgt het wel even verstandig om te controleren via bijv. Bloedonderzoek of het een ongesteldheid is ( je stokken werken gewoon) en dan is er niks aan de hand kun je gewoon verder gaan met tamoxifen of dat je al in de overgang zit en tamoxifen voor verdikt slijmvlies zorgt en je dus beter kunt overschakelen. Even laten checken geeft duidelijkheid waar die bloedingen vandaan komt ( ongesteldheid of afstoten verdikt slijmvlies)
Fraz

Berichtdoor Jeanette » za 21 maart 2015, 16:12

Hoi Dees,

Nou de bloedtest gaf dus aan dat ik weer menstrueer. :o Oncoloog gaf inderdaad net als jij aan dat ik dus gewoon Tamoxifen moest blijven gebruiken. Maar;

Ze vertelde dat vrouwen <40 dan ook Lucrin krijgen volgens voorschriften. Vrouwen >40 gaat (mag) in overleg met oncoloog/patiënt.

Ik gaf aan dat ik serieus kwaliteit van leven inboet door de PMS. Dat in de eerste plaats, maar in de tweede plaats, ben ik nu al zó ver gegaan in alle behandelingen; amputatie, bestraling, chemo, tamoxifen en last but not least 30 kg afgevallen. Omdat ik wéét dat door het vetweefsel óók hormonen worden afgegeven in het lichaam. Ik wilde dat zoveel mogelijk reduceren. Oncoloog begreep mijn overweging en volgende week krijg ik Lucrin.

Nu mijn vraag;
Geeft Lucrin hetzelfde effect als postmenopauzaal? Moet ik dan vragen om over te stappen op een aromataseremmer (bijv. Anastrozol) of kan dit pas als je écht postmenopauzaal bent?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!
Jeanette

Berichtdoor Dees » za 21 maart 2015, 16:43

Hoi Jeanette, nou, in elk geval goed dat je lichaam weer functioneert. Behalve de emotionele flexibiliteit denk ik dat je je er wel beter door zult zijn gaan voelen. Met Lucrin zal dat dan wel weer minder worden. Ik zou niet weten waarom je naar een aromataseremmer zou moeten. Blijf gewoon tamoxifen slikken en als je last hebt van Lucrin, stop je daarmee en ga je met alleen tamoxifen verder.

Wat goed dat je zoveel bent afgevallen !!! Geweldig echt !!

(Dat Lucrin/Zoladex onder de 40 jaar moet, is ook wat sterk uitgedrukt. Afweging van voor- en nadelen)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Jeanette » za 21 maart 2015, 17:42

Nee Dees ik ga wél Lucrin laten zetten. Dit omdat ik vreselijk last heb van PMS! (zo erg dat ik er een einde aan wil maken) Ik WIL dat niet meer! Het is géén kwaliteit van leven. De twee jaar na de chemo waren een verademing!!!! Ondanks de bijwerkingen van de tamoxifen. Het is zoooo enorm heerlijk om niet meer om de 3 weken depressief te zijn.

Ik heb dit ook zo besproken met de oncoloog en zei vond het een goed idee om Lucrin te proberen. Waarschijnlijk blijft mijn PMS dan ook achterwege.

Mijn vraag aan jou is niet of ik Lucrin moet nemen. Die beslissing heb ik al genomen.

Mijn vraag is; Geeft Lucrin eenzelfde effect als postmenstrueel en moet je dan wél overstappen op Anastrozol? Begrijp je mijn vraag. Ik had het daar vandaag over met Sanne. (ik was bij haar) Sanne wist het ook niet en adviseerde mij om deze vraag aan jou voor te leggen. Snappie??? 8-)

Groetjes,
Jeanette
Jeanette

Berichtdoor Dees » za 21 maart 2015, 21:27

Hoi Jeanette, ooooo, maar dát verandert het verhaal. Als jij veel last hebt van je cyclus, van PMS, dan is in de overgang zijn waarschijnlijk een zegen. Zou je dat dan niet meteen radicaal doen door je eierstokken en eileiders te laten verwijderen? Dat kan met een dagopname, drie sneetjes, één in je navel en twee ter hoogte van de eierstokken. Een paar dagen een beetje buikpijn, maar dan is het wel voorgoed afgelopen. Dan hoef je ook niet steeds die injecties Lucrin. Bovendien kun je dan qua hormoontherapie overstappen naar een aromataseremmer. Ook een voordeel......

Ik vind dat zeer zeker het overwegen waard. Waren die eierstokken nou maar gewoon stil gebleven he?

Take care
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Jeanette » zo 22 maart 2015, 08:10

Super bedankt! Ik ga dit zeker overwegen, in ieder geval ga ik het overleggen met mijn oncoloog.

Inderdáád waren ze maar niet net zo eigenwijs als ik. :mrgreen: Alhoewel (hoe paradoxaal ook) ik best "trots" ben op mijn sterke stokken.

Heb de hele nacht liggen piekeren; ik huppel nu de trappen op en af, loop met gemak 10 km hard. Géén klachten eigenlijk meer. Nu ga ik weer terug naar de tijd van vlak ná de periode van de chemo, stijf stram lopen als Donald Duck........... :roll: en tóch alles beter dan dat enorme zwarte gat om de drie weken. Dood gaan lijkt dan zo'n zegen. Het is een enorme innerlijke strijd. De liefde voor mijn gezin houdt mij dan op de been.
Jeanette

Berichtdoor Jeanette » do 26 maart 2015, 19:20

Eind goed, al goed;
Gisteren Lucrin injectie gehad en volgende week donderdag gaan mijn eierstokken eruit. Mits ik morgen toestemming krijg van de plastische chirurg, aangezien je buik wordt opgeblazen bij een laparoscopy en ik net 14 dagen geleden geopereerd ben aan mijn borst en flanken. Wel zonde van de dure Lucrin injectie, maar er was een plaatsje vrij en ik dacht; pik in! Je kan het maar beter achter de rug hebben.

Dees hartstikke bedankt voor het meedenken!!!

Stel je toch voor als ik zwanger was geworden!!!! :mrgreen:
Jeanette

Vorige

Keer terug naar Maart 2015