ECG

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ivette70

ECG

Bericht door Ivette70 » wo 28 jan 2015, 17:59

Hallo,

De chirurg heeft mij doorverwezen naar de cardioloog om een ECG te laten maken.
Is dit voldoende om goed te kunnen bepalen of de pompfunctie( ik heb een jaar lang herceptine toegediend gekregen) voldoende is?Tijdens de behandeling was het hart bij de controles steeds goed, kan het later( 4jaar geleden) ook nog klachten
gaan geven..

groetjes

Dees
Beheerder

Re: ECG

Bericht door Dees » wo 28 jan 2015, 18:06

Hoi Ivette, mag ik vragen in welk ziekenhuis je behandeld wordt? Het verbaast mij zeer. Heb je klachten die met je hart te maken kunnen hebben? Er is namelijk normaal gesproken helemaal geen reden om 4 jaar na Herceptin een ECG te laten maken, ook niet als je Herceptin hebt gebruikt. Je hebt er niks aan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ivette70

Bericht door Ivette70 » do 29 jan 2015, 11:19

Het is het gelre ziekenhuis.. mijn klachten zijn:
- moeite met fietsen als het waait
- voel heel vaak mijn hartkloppen (ook buiten de opvliegers om)
- als ik bijv matig intensief wat achter elkaar inspanning / sport wordt ik duizelig en voel alle kracht uit mijn lijf trekken
- fietsen met kracht tegen de brug op geeft pijn onder in mijn rug met uitstraling naar de buik, als mijn hartslag weer daalt verwdijnt de pijn
- houdt veel vocht vast: dikke vingers
- hoge bloeddruk

Misschien wil hij nogmaals uitsluiten dat de klachten van het hart zouden kunnen zijn.? Of mij geruststellen? ;)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 29 jan 2015, 13:01

Hoi Ivette, he wat naar. Chemo en Herceptin kunnen je hart beschadigen en bijvoorbeeld hartfalen veroorzaken. Het is goed om dat vast te stellen als dat het is, want met medicatie is dat grotendeels te verhelpen. Gezien je klachten vind ik een ECG dan ook heel logisch. Is ook je schildklierfunctie beoordeeld? Ik ken vrij veel vrouwen met schildklierproblemen na borstkanker en die kunnen mijns inziens vergelijkbare klachten geven.

Dit soort problemen zijn niet de specialiteit van een chirurg, maar je hebt chemo gehad en je moet dus een oncoloog hebben. Een oncoloog is een internist. Ik zou deze problemen dus met hem/haar bespreken en hem/haar de leiding laten nemen in dit traject. Ook je huisarts zou dat kunnen doen.

Ik hoop niet dat er iets gevonden worden, maar wel dat je klachten verholpen worden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”