Toupim eigen haar chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

kaatje1604

Toupim eigen haar chemo

Bericht door kaatje1604 » wo 28 jan 2015, 10:17

Maandag gesprek gehad met de oncologe

Zoals het er nu naar uitziet zal ik de tac kuur gaan krijgen
Dit is nog heel even in afwachting betreft her2 Uitslag.

Dinsdag 3 februari zal ik m'n eerste kuur gaan krijgen.

Morgen nog even naar de kapper voor info en verklaring , onderzoek hartpomp functie en voorlichting van chemo.
Heb zelf een heel goed gevoel bij een Toupim van eigen haar.

Groetjes Karen

Dees
Beheerder

Re: Toupim eigen haar chemo

Bericht door Dees » wo 28 jan 2015, 11:27

Hoi Karen,
Er zit schot in. Pffffff..... heftig he.....
Als er een mogelijkheid is, zou ik liever voor 4 x AC en dan 4 x Docetaxel of 12 x Paclitaxel kiezen. Mijn haar is na 6 x TAC niet helemaal teruggekomen en ik heb de indruk dat dat veel vaker bij 6xTAC voorkomt dan bij 4xAC- 4xD of 12xP. Dat zou ik in elk geval nog bespreken.

Is je Hoofdhuidcooling ook een mogelijkheid in je ziekenhuis? Is het met je besproken?

Ik heb zelf 3 pruiken van Backstage (theaterwinkel in Amsterdam) gedragen. Ze kostten samen 400 euro en ik heb dat bedrag volledig teruggekregen van de zorgverzekeraar (in 2007). Toupim is prachtig. Eén ding, over 5 maanden is het zomer en weet je zeker dat je dan nog met een muts rond wil lopen? Geef jezelf de tijd om je goed te oriënteren. Ik ken zoveel mensen die een loeidure pruik hebben aangeschaft die vervolgens in de verkleedkist belandde.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

kaatje1604

Bericht door kaatje1604 » wo 28 jan 2015, 15:51

Ha Dees,

Er zit idd goed schot in, 3 weken terug zat ik nog
bij de huisarts.

Volgens mij is de door jou genoemde combi bij mij
ter sprake gekomen mocht her2 positief getest zijn.

Ik zie Toupim zelf niet echt als een pruik en betreft de zomer maanden
loopt denk niemand graag met een pruik. Petjes en hoedjes genoeg heb ik
ondertussen wel al ondervonden.

Hoofdkoeling schijnt geen optie te zijn.

MorgenDenk ik wellicht weer meer weten, dan de voorlichting.
Alle info nu mondjesmaat binnen en moet dan nog even verwerkt gaan worden.

En daarbij de onderzoeken en afspraken die er dan nog lopen. Na morgen mag ik paar dagen rust van ziekenhuis
Alvorens we met chemo gaan beginnen.

Bedankt voor reactie

Gr Karen

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 28 jan 2015, 15:56

Hoi Karen, ja, bij Her2Neu positief is dat standaard, maar AC-T ipv TAC wordt ook bij niet Her2Neu-positief gebruikt.

Onderstaande tabel komt uit de Richtlijn Mammacarcinoom 2012 (N0 betekent schone okselklieren en N+ aangedane okselklieren):

Afbeelding

Bron: Oncoline Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Ik vond mijn pruiken in de zomer niet hinderlijk. Alle haren zitten aan een soort bandjes, dus ik voelde de wind echt door mijn haren wapperen...... Mijn haar verliezen was vreselijk, maar kaal zijn vond ik eigenlijk goed te doen. Het wende gewoon..... Dat je aan zoiets kunt wennen he....

Geniet van je vrije dagen en take care !!

P.s. Ooit van een Portacath gehoord? Dat is een kastje onder je huid waardoor er niet steeds in je vaten geprikt hoeft te worden met chemo. Bij 6 kuren is het de vraag of het de moeite waard is, maar met Herceptin een jaar lang, zou ik dat zeker onderzoeken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

kaatje1604

Bericht door kaatje1604 » wo 28 jan 2015, 16:30

Wat is herceptin??

Is dat hormoon behandeling??

Deze week namelijk best wel eea te verwerken gehad

Eerst dat chemo best een zware is, daarna alsnog
Amputatie borst en nabestralen en dan nog hormoon behandeling.

Nabestralen is omdat ze vinden dat ik grens geval ben, zij hanteren bij tumor
vanaf 5 cm bestraling achteraf.
Mijne schijnt 5,5x5,5 te zijn.
Tevens schijnt er soort van leeftijds grens te zijn. Tot 40.
Word in april 40.

Is al met al best heftig allemaal. Zeker om al die info te laten landen en je nog
met stap 1 moet gaan beginnen.

Heb me ook soort van voorgenomen dat ik me niet al te gek laat maken
en me stap voor stap ga oriënteren om mezelf niet helemaal gek te maken.

Gr Karen

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 28 jan 2015, 18:26

Hoi Karen, het is heel herkenbaar. Er komt zoveel op je af. Ik heb ook ooit gestaan waar jij nu staat. Ik heb er over geblogd. Er zijn zoveel keuzes en je kunt er zo gek van worden. Toch weten we ook dat het helpt om je als een manager met je eigen behandeling te bemoeien.

Gedeelde besluitvorming noemen ze dat en dat valt niet mee, zowel voor de arts als voor de patiënt.

Afbeelding

We zien ook liever behandelopties dan een behandelplan, want je hebt recht op informatie over alle opties en over alle voor- en nadelen.

Tips om zelf de leiding te houden in je behandeltraject staan hier. Deze checklist is ook goed om door te nemen.

Als je een basisboek wilt, dan is Het borstkankerboek een aanrader. Verzekerden van CZ kunnen het gratis aanvragen. Verder is het Zorgboek Borstkanker een aanrader. Verzekerden van Zilveren Kruis kunnen dat gratis aanvragen. Als je er zelf niet verzekerd bent, is misschien iemand in je omgeving dat wel.

Als je wilt weten of je in het juiste ziekenhuis zit, kun je Monitor borstkankerzorg raadplegen. Ik kijk zelf in elk geval altijd naar het aantal patiënten. Hoe meer patiënten, hoe meer ervaring. Helaas weet je nooit of dat dan ook betekent dat de kwaliteit goed is.

Herceptin is een geneesmiddel dat op de Her2Neu-receptor gaat zitten en daarmee groei van eventuele kankercellen blokkeert. Daarvoor moet die tumor wel Her2Neu-positief zijn, want anders werkt dat niet. Het heeft niks met hormoontherapie te maken, het is targeted therapy/doelgerichte therapie.

Hormoongevoelige tumoren hebben ook receptoren, maar dat zijn oestrogeen- en progesteronreceptoren. Hormoontherapie richt zich op deze receptoren en zorgt ervoor dat de eventuele kankercellen niet meer kunnen groeien.

Dit is een heel goed boekje om de eigenschappen en kenmerken van je tumor te begrijpen.

Kun je hier iets mee?

P.s. Over keuze en voor- en nadelen van bestraling praat ik je later wel een keer bij.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”