artemisinin

Moderators: Team, Sanne, Angela, Superuser

wilniki

artemisinin

Bericht door wilniki » do 22 jan 2015, 20:28

Heeft iemand ervaring met artemisinin, een Chinees,geneesmiddel? (is geen regulier geneesmiddel, maar ben een beetje wanhopig, wil liever geen derde chemo)

Dees
Beheerder

Re: artemisinin

Bericht door Dees » do 22 jan 2015, 23:26

Hoi Wilniki, het spijt me. Ik kan me voorstellen dat je opziet tegen nog een chemo. Het middel dat je noemt, zit in een product dat in het engels absinthium of absinth wormwood wordt genoemd. De wetenschappelijke naam is: Artemisia absinthium.

Op de site Cancer.org vond ik dit:
Available scientific studies do not support the use of wormwood for the treatment of cancer or the side effects of conventional cancer treatment. There is not enough evidence available to support its use for other conditions. Wormwood oil has been tested in laboratory studies and appears to inhibit the growth of some fungi. However, human tests have not been completed.

Some derivatives of Artemisia annua, or sweet wormwood, a relative of wormwood, have been shown to be effective in the treatment of malaria. In fact, the World Health Organization approved artemisinin for use against malaria in Africa in 2004. These extracts also show some promise in laboratory studies as cancer treatment drugs. Further studies are required to find out whether the anti-cancer results apply to people. It is important to remember that extracted compounds are not the same as the whole herb, and study results are not likely to show the same effects.
Beschikbare wetenschappelijke studies hebben geen bewijs gevonden voor de behandeling van kanker of de bijwerkingen van gewone kankerbehandelingen.
Are there any possible problems or complications?
This product is sold as a dietary supplement in the United States. Unlike companies that produce drugs (which must be tested before being sold), the companies that make supplements are not required to prove to the Food and Drug Administration that their supplements are safe or effective, as long as they don't claim the supplements can prevent, treat, or cure any specific disease.

Some such products may not contain the amount of the herb or substance that is on the label, and some may include other substances (contaminants).[/b] Actual amounts per dose may vary between brands or even between different batches of the same brand. In 2007, the FDA wrote new rules to improve the quality of manufacturing for dietary supplements and the proper listing of supplement ingredients. But these rules do not address the safety of the ingredients or their effects on health.
Most such supplements have not been tested to find out if they interact with medicines, foods, or other herbs and supplements. Even though some reports of interactions and harmful effects may be published, full studies of interactions and effects are not often available. Because of these limitations, any information on ill effects and interactions below should be considered incomplete.

Wormwood should be avoided, especially by women who are pregnant or breast-feeding, by people who have had seizures, and by those with ulcers or stomach irritation. Thujone, a component of wormwood, is known to cause muscle spasms, seizures, and hallucinations if taken internally. In high doses it is known to damage the liver and the kidneys.

Because of its thujone content, large doses of wormwood taken internally can lead to vomiting, stomach and intestinal cramps, headaches, dizziness, nervous system problems, and seizures. Wormwood can also lead to liver failure. The New England Journal of Medicine reported that a man who ordered essential oil of wormwood over the Internet, thinking he had purchased absinthe, suffered liver failure shortly after drinking the oil. Wormwood may also make seizures more likely and may interfere with the anti-convulsant effects of medicines such as phenobarbital.

The plant is a relative of ragweed and daisies. Those with allergies to these types of plants may also be allergic to wormwood. Contact with wormwood can cause rash in some people.

Relying on this type of treatment alone and avoiding or delaying conventional medical care for cancer may have serious health consequences.
In het middel kan een andere dosering zitten dan op de verpakking staat en er kunnen giftige stoffen in zitten (dat is vaker zo met Chinese medicijnen). Verder kan het leiden tot braken, maag- en darmkrampen, hoofdpijn, duizeligheid, problemen met het zenuwstelsel en epileptische aanvallen. In hoge dosis kan het de lever en de nieren beschadigen.

Kun je meer over je ziekte vertellen? Misschien zijn er nog wel andere, gangbare alternatieven te bedenken. Er zijn ook chemo's die heel goed verdragen worden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

wilniki

Bericht door wilniki » vr 23 jan 2015, 13:57

Dank je wel voor je snelle reactie. Dit niet gebruiken dus!
In het kort mijn historie: eind 2007 eerste maal b.k., chemo, amputatie, hormoonbehandeling
Begin 2014 uitgezaaid, chemo, (heeeeeeeel ziek geworden dus chemo net niet afgemaakt), hartfalen door gekregen; daarna exemestaan, daarna vervangen door faslodex.
Sinds kort bloedwaarden weer onstabiel, blijkt uitz. op borstbeen. Volgende week bestralen.
Over vier weken bepalen van vervolg met drie opties: 1.Paclitaxin 2. Xeloda 3.Hormoonbehandeling(afinitor met exemestaan, of tamoxifen)
Gezien mijn ervaringen met chemo, waar mijn lichaam eigenlijk niet meer tegen kan, kies ik in eerste instantie voor optie 3, alhoewel ik ook daar vervelende bijwerkingen door ervaar. Maar ook die behandeling zal tijdelijk zijn.
Verder heb ik geen techn. gegevens van aard tumor e.d. Nooit naar gevraagd, want ook nooit willen, hoeven weten. Wou niet zelf mijn behandeling bepalen, geen energie voor.
Dank voor de tijd en energie die je hierin steekt. Volg je al een tijdje op Twitter.Gr., W.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 23 jan 2015, 16:39

Hoi Wilniki, hallo hier. Ik kan je plaatsen !!

Rot dat je in deze omstandigheden zit. Had je vooral botuitzaaiingen? Krijg je daar ook een botversterker voor? Welke? En ze gaan dus je borstbeen bestralen tegen de uitzaaiingen. Heb je nog ergens anders uitzaaiingen? Als dat niet zo is, kan ik me voorstellen dat je toch doorgaat met hormoontherapie. Op het congres in september waar ik was, werd gezegd om vooral tamoxifen niet te vergeten. Als er geen echte haast is, zou je dat best kunnen proberen. Over het algemeen wordt dat aardig goed verdragen (in elk geval in geen verhouding tot chemo).

Heb je pijn? Voldoende goede pijnmedicatie?

Chemo hoeft niet altijd heel erg belastend te zijn. Er zijn allerlei soorten chemo.

Misschien heb je iets aan deze keuzehulpen waarbij van verschillende chemo's uitgewerkt is hoeveel mensen een specifieke bijwerking hadden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

wilniki

Bericht door wilniki » vr 23 jan 2015, 18:57

Hallo,
In eerste instantie (januari 2014) uitz. in r. long en l. lymfklier. Veel vocht al weggehaald. De chemo en faslodex hebben hun werk gedaan, maar is uitgewerkt...
Deze uitz. op borstbeen is dus nieuw en wordt behandeld met bestraling.
Ook pijnlijke heupartrose.
Pijnmedicatie diclofenac met mis. (maagbeschermer) voor de artrose, maar helpt niet echt.
Ook pijn in borstbeen natuurlijk. Maar hopelijk helpt de bestraling.
Ik zal jouw keuzehulpen lezen en dan hoop ik dat we eruit komen. Dank.
W.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 23 jan 2015, 19:59

Hoi Wilniki, het klinkt alsof er nog wel wat verbeterd kan worden met je medicatie. Begrijp ik goed dat die heup slijtage is? Een nieuwe heup is waarschijnlijk geen optie, maar injecties met corticosteroïden zouden kunnen helpen. Minder pijn zou heel prettig, want pijn in je heup belemmert je bij bijna alles wat je fijn vindt om te doen, kan ik me zo voorstellen.

Ben je al eens bij de Pijnpoli geweest? Is er een echt palliatief team binnen jouw ziekenhuis?
Groeten, Dees

wilniki

Bericht door wilniki » za 24 jan 2015, 13:24

Die injecties heb ik kortgeleden gehad, helpen niet echt. Over aantal weken de ortho consulteren, misschien andere opties.....
Mijn oncoloog weet duidelijk, als internist, geen raad met mijn heupklachten,artrose/slijtage, wat ik me kan voorstellen.
Het belemmert mij idd, in alles!
Mijn huisarts wou me helpen met morfinepleisters, maar na een week daarmee gestopt, raar spul en hielp niet.... ! Zij vond ook dat de pijnpoli niets voor míj kan betekenen.
Ik weet niet van een palliatief team, heb alleen contact met de oncologieverpleegkundigen, oncoloog, cardioloog en orthopeed.
Deze hebben wel onderling contact en overleg.
W.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 24 jan 2015, 20:51

Hoi Wilniki, wat een rare opmerking van je huisarts dat de pijnpoli niks voor je kan betekenen en dat ze niet verder bekeken heeft wat jou kan helpen. Ik zou zeggen, kijk of je via de oncoloog naar de pijnpoli kunt. Die pijn gaat ten koste van je kwaliteit van leven en dat is echt naar. Dat zou niet moeten !!! Mijn vader (ernstig ziek) heeft ook corticosteroïden-injecties. De eerste hielp niet, maar nu lijkt het wel te werken, althans een paar weken... Kan de fysiotherapeut nog iets voor je doen? Masseren? Spieren verstevigen? Hier kun je nog de richtlijn Pijn bij kanker vinden. Misschien staan daar nog goede tips in.

Er zijn allerlei palliatief consulenten, maar ik weet niet of dat is waar je nu het meeste behoefte aan hebt....

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”