weigeren chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

kleppie

weigeren chemo

Bericht door kleppie » wo 21 jan 2015, 10:36

Ik ben een vrouw van 59
Er is een graad 3 triple negatieve tumor verwijderd
Borstamputatie.
Geen uitzaaiingen.
Nu is chemo eigenlijk verplicht maar ik heb maar 1 nier, allergieën en overgevoeligheid
Voor veel stoffen.
Ben dus nu erg bang dat de chemo zijnde 3 x fec en 9 maal taxol meer stukmaakt dan goed doet.
Wat is wijsheid?

Dees
Beheerder

Re: weigeren chemo

Bericht door Dees » wo 21 jan 2015, 11:42

Beste Kleppie, jakkie, wat komt er veel op je af. Met een graad 3 triple negatieve borstkanker is chemo heel vaak geadviseerd omdat het je kans op uitzaaiingen een stuk vermindert. Nu heb je daar zelf ook iets over te zeggen, dus verplicht is het nooit.

Is er een Mammaprint gemaakt? Ook met een graad 3 triple negatieve tumor is er een kans dat de Mammaprint de tumor aanduidt als 'laag risico'. Dan kun je de chemo met een grotere geruststelling weigeren. De Mammaprint beoordeelt bovendien nog een keer de eigenschappen van de tumor en daar komen soms verrassende verschillen uit. Triple negatief kan soms toch hormoongevoelig zijn....

Omdat je andere problemen hebt, maar één nier en allergieën, is het verstandig dat de artsen kijken en rekening houden met jouw specifieke situatie. Je huisarts zou je hierbij kunnen helpen, omdat hij jou en je problemen, als het goed is, al langer kent.

Ookal kan chemo héél verstandig zijn, dan nog heb jij altijd het recht om het te weigeren. Je moet je dan wel realiseren dat daar risico's aanzitten en hopelijk krijg je in de toekomst dan geen spijt. Laat je goed informeren. Bespreek je angsten. Vraag hoe ze je rekening houden met je andere problemen.

Kan ik nog iets voor je doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

kleppie

Bericht door kleppie » wo 21 jan 2015, 20:30

Hallo dees

Dank voor je reactie

Mij is verteld dat een mammaprint geen extra bijdrage zou leveren dit door de oncoloog

20 jaar geleden zelfde borst ook tumor weggehaald.

Men was heel stellig dat tumor niet hormoon gevoelig is, dus wat doet zo een mammaprint dan.

Huisarts twijfelde sterk en die kent mij al 35 jaar.

De taxol van 20 jaar terug was vreselijk maar toen was ik nog helemaal gezond.

Ik hoor nu ook van veel mensen die deze "preventieve" chemo hebben gedaan maar toch uitzaaiingen hebben gekregen en zelfs een aantal overleden aan de chemo zelf.

Marion

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 21 jan 2015, 22:04

Hoi Kleppie, de Mammaprint wordt vergoed vanuit de meeste aanvullende verzekeringen. Die kan in elk geval extra informatie, zeker als je zo twijfelt over chemo omdat je andere kwalen hebt. Dat kan je net het extra duwtje geven om het niet te doen of om het misschien toch te doen. Ook triple negatieve tumoren kúnnen laag risico geven, ookal is die kans klein. Ik heb de indruk dat er voor je angst en combinatie met andere kwalen niet zoveel aandacht is. Je kunt overwegen om naar een ander ziekenhuis te gaan. Als je me een mail stuurt, denk ik even met je mee: info@borstkankervragen.nl

Twee maal borstkanker en ook nog een triple negatieve borstkanker, is er al onderzocht of je BRCA-genmutatiedraagster zou kunnen zijn?

Dit zijn redenen om doorverwezen te worden naar een klinisch geneticus om uit te zoeken of je BRCA-genmutatiedrager zou kunnen zijn:
Afbeelding

Chemo twintig jaar geleden was echt véél erger dan het tegenwoordig is en overlijden aan een chemo bij borstkanker is echt héél héél zeldzaam. Dat mag je héél goed uitgelegd worden en er moet ruimte zijn voor ál jouw zorgen en vragen en als jij weloverwogen besluit om die chemo niet te doen, dan is dat uiteindelijk misschien onverstandig in de ogen van de artsen, maar wel jouw goed recht.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”