Floradix

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ria123

Floradix

Bericht door Ria123 » za 17 jan 2015, 10:26

Kan iemand mij vertellen of Floradix een middel is dat wel of niet goed is om te gebruiken tijdens de chemokuren.
De PA van de internist rade mij het middel aan, maar van de oncoloog mag ik het toch niet gebruiken.

Dees
Beheerder

Re: Floradix

Bericht door Dees » za 17 jan 2015, 14:40

Hoi Ria123,
Eerlijk gezegd denk ik dat Floradix niets positiefs voor je gaat doen. Ik geloof ook niet dat het direct kwaad doet maar..... dat weten we niet precies...
De voor- en nadelen van vitaminen- en mineralenpreparatengebruik bij kanker zijn nog grotendeels onbekend. Naast positieve effecten op ziekte en gezondheid kunnen vitaminen en mineralen in supplementvorm mogelijk ook tumorvorming en tumorgroei bevorderen en kunnen er misschien negatieve interacties met de behandeling optreden. Op het onderzoek naar het effect van vitaminen- en/of mineralenpreparaten is veel aan te merken. Er zijn in vitaminen-mineralenstudies maar weinig fase 1- (veiligheidsstudies) en fase 2-studies (dosis-responsstudies en effectiviteitsstudies) uitgevoerd. De meeste studies zijn uitgevoerd zonder dat van tevoren is vastgesteld welke dosis zou moeten werken, en waarom. Zo blijken hoge doses vitaminen ook tot ongewenste, zelfs toxische effecten te kunnen leiden. Het onderzoek is daarnaast meestal van slechte methodologische kwaliteit. Harde conclusies vallen daarom niet te trekken; er is eerst meer onderzoek van goede kwaliteit noodzakelijk.
Bron: Richtlijn Algemene en tumorspecifieke voedings- en dieetbehandeling

Gewoon gezond eten en zorgen dat je niet teveel afvalt maar ook niet teveel aankomt, dat lijkt me het allerbelangrijkst.

Hier vind je nog op een rijtje informatie over vitaminen, mineralen en antioxidanten en wat daarover wetenschappelijk bewezen is...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

RaptureKoS

Bericht door RaptureKoS » vr 23 jan 2015, 23:12

Hoi hoi,

Mijn oncoloog raadde me aan het wel te gaan gebruiken toen mijn hb heel laag werd. Had hem namelijk gebeld om te vragen om ijzerpillen, maar deze schreef hij liever niet voor ivm de nare bijwerkingen (verstopping etc). Liever geven ze dan nog een bloedtransfusie wanneer de waarden echt te laag zijn en je veel last hebt van klachten.
Heb nu zelf een transfusie gehad, en slik sindsdien wel de floradix tabletten. Weet niet echt of die zullen helpen, maargoed, gewoon voor de zekerheid.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 24 jan 2015, 12:27

Hoi RaptureKoS, snap ik. Een ijzertekort is iets anders dan 'weerstand'. Ook in orgaanvlees zit veel ijzer..... (Lékker broodje Half om met lever en pekelvlees)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

RaptureKoS

Bericht door RaptureKoS » zo 25 jan 2015, 17:17

Dees schreef:Hoi RaptureKoS, snap ik. Een ijzertekort is iets anders dan 'weerstand'. Ook in orgaanvlees zit veel ijzer..... (Lékker broodje Half om met lever en pekelvlees)
True! Helaas lust ik bijna alles, behalve orgaanvlees.. haha.

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”