slijmvliezen na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sask

slijmvliezen na chemo

Bericht door Sask » za 17 jan 2015, 09:17

Hoi Dees

Hoe lang kun je na tac kuren nog last hebben van je slijmvliezen? Kan het ook permanente schade zijn? 3 jaar na chemo heb ik nog regelmatig als ik me bijvoorbeeld voorover buk dat er spontaan een druppel uit mijn neus valt of bij verkoudheid heel lang geïrriteerde slijmvliezen.

Dees
Beheerder

Re: slijmvliezen na chemo

Bericht door Dees » za 17 jan 2015, 14:42

Hoi Sask, ik denk dat dat zeker mogelijk is, maar kan het niet bewijzen. Gebruik je misschien ook nog hormoontherapie of ben je in de overgang terecht gekomen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » za 17 jan 2015, 16:36

Ja ik slik nu bijna 3 jaar tamoxifen. Kan dat er ook mee te maken hebben? Ik was al heel jong in de overgang. Voor de bk.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 17 jan 2015, 16:53

Hoi Sask, ik heb eens een presentatie bijgewoond over sexualiteit en hormoontherapie. De sexuologe vertelde dat hormoontherapie en de overgang slijmvliezen van de vagina verminderen, dat wil zeggen dat het van een aantal lagen vermindert naar één. Dat maakt het heel kwetsbaar. Ik merk dat mijn huid overal dunner en kwetsbaarder is geworden. Ik denk zeker dat dat voor neusslijmvlies etc ook geldt. Bewijzen kan ik het helaas niet. Ik zou ook niet weten wat je er tegen kunt doen....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » za 17 jan 2015, 19:33

Dank Dees. Neem aan dat het een onomkeerbaar proces is: als je stopt met de tamoxifen worden je slijmvliezen niet beter.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 18 jan 2015, 19:56

Hoi Sask, dat zou wel zo moeten zijn, ookal blijf je in de overgang. Zonder eierstokken maakt je lichaam van testosteron in bijnier en buikvet oestrogeen. Een snufje oestrogeen kan al verbetering geven.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”