Ook preventieve amputatie van gezonde borst?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: Ook preventieve amputatie van gezonde borst?

Bericht door Dees » di 13 jan 2015, 10:40

Hoi B10, erg jammer dat dat andere plekje gezien is. Ik hoop dat het niks is. Dat heb je als je zo goed zoekt met apparatuur. Dan vind je vaak plekjes die niks zijn. BIRADS-3 betekent waarschijnlijk goedaardig en is voorbehouden aan die groep van afwijkingen, waarvan de radioloog denkt aan goedaardigheid, d.w.z. de kans op kanker is kleiner dan 2%.

Het is waarschijnlijk tegen dovemansoren en ik begrijp dat, maar ik zou toch éérst de uitslag afwachten. Een directe reconstructie met eigen weefsel vraagt logistiek nogal wat van een ziekenhuis en vaak gaat daar tijd overheen. Een dubbele directe reconstructie met eigen weefsel kan niet in elk ziekenhuis en niet elk ziekenhuis kan het goed. Je bent echt verder van huis als je straks problemen krijgt met een operatie die medisch gezien niet nodig was.

Neem de tijd. Beslis niet in haast en in angst. Orienteer je op de verschillende mogelijkheden en doe dat ook op andere plekken. We horen vaker dat plastisch chirurgen iets aanprijzen of afraden omdat ze de techniek zélf niet goed beheersen of omdat het in het ziekenhuis niet kan, vanwege budgetkwesties.
Dees schreef:Er zijn allerlei mogelijkheden mbt reconstructies. De directe reconstructies waarbij de huid van de borst gespaard kan worden, zijn de allermooiste. Soms wordt de borst dan aan de onderkant opengemaakt, maar steeds vaker wordt ook er geopereerd door de tepel te verwijderen en die opening te gebruiken voor de operatie.

Hier vind je informatie over het tijdstip van de reconstructie.

Hier vind je informatie over de verschillende vormen van reconstructie en wat daarbij een rol speelt.

Hier vind je informatie over reconstructies met een implantaat.

Hier vind je informatie over reconstructies met getransplanteerd eigen weefsel. Dan wordt bv huid, vet en bloedvaten van de buik, bil of dij verplaatst en daarmee wordt een 'borst' gevuld.

In tweede instantie wordt de andere borst dan meestal gelift over verkleind om symmetrie te krijgen. Hier vind je informatie over het bereiken van symmetrie.

Niet elke Plastisch Chirurg beheerst alle technieken even goed en niet elk ziekenhuis is in staat om bv een directe reconstructie te doen met eigen weefsel. Vraag goed door hoeveel operaties deze plastisch chirurg in de maand doet. Hoe meer hij/zij er doet, hoe beter hij/zij de techniek onder de knie heeft.

Ik weet niet of je goed engels leest, maar deze Amerikaanse site bevat veel informatie en plaatjes van de verschillende vormen van reconstructie. Ook bevatten de Persoonlijke verhalen veel foto's.

Succes met het oriënteren. Dat gaat vast nog veel nieuwe vragen oproepen. Ik hoop dat we je bij die vragen kunnen helpen.
P.s Ik ben zelf de trotse bezitter van een buikborst, een bilborst (mooie stevige jongemeidenborsten), een platte buik en platte kont. Ik wil je best foto's laten. Stuur me dan even een berichtje op info@borstkankervragen.nl
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » di 13 jan 2015, 12:18

er zijn ook voorbeelden die niet zo blij zin met hun nieuwe borst uit eigen weefsel.Een collega van mij heeft echt haar buik letterlijk verminkt door de ingreep .Heb het mogen zien En heeft iedere dag pijn daar waar het litteken zit op haar buik. En dat heeft mij ook doen twijfelen als het al mogelijk was om een nieuwe borst te maken uit eigen weefsel. En mijn plastic chirurg beheerst ook echt de methode uit eigen weefsel dat was zeker de reden niet. Ik weeg maar 48 kg en ben super slank Dus ik zou echt willen weten dat het een chirurg is met veel ervaring. By the way mijn collega is niet in mijn ziekenhuis geholpen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 13 jan 2015, 12:43

Beste gast, helaas ken ik van elke ingreep óók de mislukte versie en ook wat dat met mensen doet.

Het is lastig om neutraal te kiezen en je niet teveel te laten beïnvloeden door wat er bij sommigen misgegaan is. Scherp zijn, doorvragen, vragen om expertise, je oriënteren bij lotgenoten is altijd verstandig en op basis daarvan je eigen keuze maken. Transparante informatie over het aantal complicaties en het aantal ingrepen per plastisch chirurg bestaat helaas (nog) niet.

Ik ga geen schrikbeelden delen, dat vind ik niet fair.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

JJ67

Bericht door JJ67 » di 13 jan 2015, 14:59

Ik wil toch graag ook een reactie geven welke mijn moeder betreft. Mijn moeder heeft in 2011 borstkanker gekregen, bij toeval gevonden tijdens het bevolkingsonderzoek. Geen agressieve tumor, maar toch borstkanker. Een amputatie, chemo en hormoontherapie(nog steeds) volgde. Mijn moeder heeft toen ze net de diagnose hoorde ook geroepen: ik wil direct een reconstructie. Het ziekenhuis heeft haar dit afgeraden. Het advies van hen was dat ze zich eerst moest gaan richten op de behandeling en daarna op de periode van verwerking...Afgelopen december heeft ze uiteindelijk een borstreconstructie met eigen weefsel gehad, dus uiteindelijke enkele jaren later...

Het resultaat is prachtig, ze is heel erg blij! Ook kan ze nu zeggen dat ze blij is dat ze niet te gehaast heeft gehandeld die eerste periode. De periode van verwerking had zij(en wij als omgeving) ook echt nodig achteraf...ze was nu ook echt klaar voor de reconstructie!! Een vriendin van haar heeft dezelfde ingreep gehad waar ook een periode tussen heeft gezeten en ook zij is blij hierom.

Wat ik eigenlijk hiermee bedoel te zeggen is dat je mijns inziens niet te snel moet beslissen, of het nu om een preventieve amputatie gaat of voor een reconstructie gaat, je voor elke belangrijke beslissing rondom het circus wat borstkanker heet het goed is om de tijd te nemen. Mijn moeder heeft idd i begin ook wel geroepen dat haar andere borst er ook maar af moet, maar nu zegt ze dit niet meer. Ze krijgt jaarlijks een mammografie en dat is ook prima. De kans is volgens mij klein dat het in de andere borst ook ontstaat en als dit gebeurt zien we dan wel weer verder. Het leven is te mooi en waardevol om je hier druk over te maken vinden wij.

B10

Bericht door B10 » di 13 jan 2015, 16:45

Jij hebt dus je expanders laten opvullen met vet uit je lichaam zonder die DIEP behandeling met allerlei littekens? Hoe hebben ze dat precies gedaan dan? Ik ga donderdag voor laatste gesprek naar de plastische chirurg. Ik krijg ook meteen expanders maar zij had het over lichaams eigen vet (buik) of siliconen. Maar aangezien ik die nu heb wil ik die liever niet meer. Ik wil alleen natuurlijke materialen. Wat super fijn voor je dat je blij bent met het resultaat. Als je me nog iets laat weten dan kan ik het donderdag gaan bespreken. Thnx

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 13 jan 2015, 17:32

Hoi B10, nagenoeg altijd als er gesproken wordt over reconstructies met lichaamseigen materiaal wordt er over flappen (lappen) gesproken waarbij huid, vet en vaten worden getransplanteerd. Er is wel een methode die BRAVA-aft heet, maar vooralsnog wordt die in Nederland niet vergoed. Voor kleine borsten schijnt het wel te kunnen werken, maar niet voor grotere cuppen en de liposuctie kan er ook echt voor zorgen dat je heupen heel lelijk worden. Of het dat nou waard is.

Gast, met lipofilling kun je alleen wat deuken en oneffenheden verbeteren, maar er zijn momenteel vergoedingsissues met lipofilling. Daar hebben we het laatste nieuws nog niet over gehoord. Een persoonlijk bericht sturen kan natuurlijk altijd.
Groeten, Dees

Thé

Bericht door Thé » do 15 jan 2015, 18:07

Wordt die lipofilling vergoed door de ziektekostenverzekering?
Ik dacht namenlijk dat dat nooit vergoed werd.

Gast

Bericht door Gast » do 15 jan 2015, 19:07

hallo b10 the en Desiree

Om te beginnen Desiree heeft gelijk wat de lipofilling betreft het is voornamelijk om wat extra vulling te geven aan borsten met schiliconenvulling. En voornamelijk om de kwaliteit te verbeteren zoals het opvullen van deukjes rimpeltjes en de kwaliteit van het litteken te verbeteren. Je zou heel veel moeten oogsten om er een maatje meer van te maken en dat kan inderdaad op je heupen lelijke deuken opleveren. Als je veel over hebt op je buik is dat een voordeel dan ben je meteen van je buikje af. En ook het vet op je buikstreek is het beste vet voor te oogsten vanwege de stamcellen die een hele positieve uitwerking op de huid hebben. Is bij mij een groot voordeel omdat mijn borst met expander bestraald is geweest. Deze stamcellen uit het vet hebben een grote therapeutische werking op de huid en litteken van de bestraalde borst. Ja wat de vergoeding betreft is het een ander verhaal er zijn zorgverzekeringen die het uit coulance wel vergoeden. De mijne dus. Een buik of bil borst is voor mij echt niet weg gelegd te slank ! En dit past beter bij mij dus ik ben blij met deze oplossing.
succes allemaal met jullie keuze,

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 15 jan 2015, 19:45

Thé schreef:Wordt die lipofilling vergoed door de ziektekostenverzekering?
Ik dacht namenlijk dat dat nooit vergoed werd.
De Nederlandse Vereniging van Plastisch Chirurgen is in gesprek met het ministerie van VWS om deze techniek voor alle toepassingen te vergoeden. Op dit moment is slechts sprake van een voorwaardelijke toelating van Autologe vettransplantaties bij borstreconstructies (oftewel lipofilling) tot het basispakket 2015 als het gaat om reconstructie van de gehele borst na borstamputatie, en dat alleen in onderzoeksverband voor een beperkt aantal borstkankerpatiënten in Nederland**.
Bron: Rijksoverheid

Het is mij nog steeds onduidelijk, maar we kennen inderdaad wel trucjes. Stuur me een Persoonlijk Bericht tegen de tijd dat dat nodig is.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”