Prognose met/zonder chemo

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

YvonneR

Prognose met/zonder chemo

Bericht door YvonneR » ma 29 dec 2014, 18:51

Ben 51. Had gradatie 3 . Mijn tumor was 1.9 cm en 0.45 en 3 foci DCIS sentinel node. 0 van de 5 lymfeklieren bevatten tumor. En niet hormoongevoelig. Wel geïsoleerde cellen in de klieren. Had ik chemo nodig?

Dees
Beheerder

Re: Prognose met/zonder chemo

Bericht door Dees » ma 29 dec 2014, 20:30

Hoi YvonneR, begrijp ik goed dat het 1,9 cm DCIS was, graad 3? HormooONgevoelig? Heb je misschien het verslag van de patholoog? Zou je me dat kunnen mailen naar info@borstkankervragen.nl?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Re: Prognose met/zonder chemo

Bericht door Dees » ma 29 dec 2014, 21:17

Hoi Yvonne, ik heb Adjuvant Online voor je ingevuld. Adjuvant Online geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dit is wat de analyse in Adjuvant Online weergeeft:
Afbeelding

Met een tumor van 1,9 cm graad 3 zou met alleen operatie/bestraling van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor na 10 jaar nog 80,5 % in leven zijn. Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 6% extra in leven. Ik heb inmiddels begrepen dat je 6 X FEC hebt gehad. Dat is een tweedegeneratie regime.

Paar kanttekeningen (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- Over het algemeen wordt gezegd dat Adjuvant Online heel betrouwbaar is, behalve voor hele jonge mensen, daar zijn de cijfers uit Adjuvant Online eigenlijk een beetje te rooskleurig (omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de database)
- De actuele versie van Adjuvant Online stamt uit 2006. Er wordt gewerkt aan de update. De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden (en dan ook nog van voor 2006). Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapieën ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.

Ik heb je gegevens ook ingevuld in Predict plus. Dit is wat eruit komt. Dat is precies hetzelfde als uit Adjuvant Online.
Afbeelding

(op de één of andere manier zijn de balkjes nu groen, terwijl ze oranje moeten zijn, nl chemo)

6% winst is algemeen geaccepteerd als een reden om chemo te adviseren.

Ben je doorverwezen naar een klinisch geneticus? Een triple negatieve tumor (dus oestrogeen- en progesteronongevoelig en her2Neu-negatief) én meerdere foci is een reden om doorverwezen te worden om te onderzoekenof je genmutatiedraagster zou kunnen zijn.

Afbeelding

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2014”