Na amputatie de 2e borst preventief verwijderen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Saar L

Re: Na amputatie de 2e borst preventief verwijderen

Bericht door Saar L » ma 29 dec 2014, 11:37

Even testen of deze wel aankomt.
Dank voor je reacties.
Ik blijf het forum volgen en kijk wat ik eruit kan halen.
Verder ga ik het gesprek in met de arts en verpleegkundige. Als ik vragen heb zal ik ze zeker stellen.
Groet,

Hannah

Bericht door Hannah » ma 29 dec 2014, 17:32

Ha Saar, hier een klein verslagje van iemand die ook voor de keus stond, ooit.
Eerst de kanker in één borst, twintig jaar geleden, toen een twijfelachtige cyste in de andere waardoor de tweede weg gehaald is.

Zelf had ik weinig moeite met het weg laten halen van de tweede borst. Natuurlijk is het wel verdrietig, maar niet zo dat ik geen afweging kon maken.
Mijn leeftijd was die van het kinderen krijgen voorbij, ik ben niet erg ijdel, had geen representatief beroep en voelde de asymmetrie als lastig. En last but not least: het gaf me een echt rustig gevoel. De kanker kon in die borst niet meer huishouden, het was nl toch een twijfelgeval.
Na aanvankelijk een vreemd gevoel van kou, platheid, hardheid, voelde ik me vrij als een vogel. Om die vrijheid te behouden heb ik nooit knellende prothesen genomen maar min of meer plooiende kleding gedragen. Niemand die het ziet al denk je eerst van wel. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar heb altijd wel respect en begrip gehad voor vrouwen die er wel voor reconstructie of prothesen kozen.

Misschien weet je zelf deep down ook wel wat je het liefst zou willen, door jezelf de vraag te stellen: wat als ik het niet doe? Blijf ik me dan zorgen maken? Of wat als ik het wel doe? Is dat dan een opluchting? Ja wel open deur vragen misschien, maar toch doet dat er toe. Met één borst met cup E kan ik me voorstellen dat dat ook zeker een rol speelt.

Veel sterkte met alle zorgen!

Jeanette

Bericht door Jeanette » ma 29 dec 2014, 20:23

Lieve Saar,
Ook ik was heel stellig in mijn beslissing; allebei de borsten eraf! De chirurg wilde wachten met de amputatie van de "gezonde" borst. Zijn woorden; "je moet er niet aan denken dat we de behandeling van de kanker moeten uitstellen vanwege complicatie's aan de gezonde borst". Daar kon ik wel wat mee, dus heb ik eerst het hele traject afgelegd; amputatie, chemo en bestralen. Tijdens dat hele traject bleef ik (krampachtig) vasthouden aan mijn besluit, de andere borst moest er ook af!

Toen alle behandelingen achter de rug waren heb ik er vaart achter gezet (ook omdat ik enorme pijn kreeg in mijn rug) ik wist de chirurg te overtuigen en binnen 14 dagen was mijn gezonde borst geamputeerd. Achteraf denk ik dat ik vooral vast wilde houden aan mijn wens om ze allebei te amputeren. (ik ben nogal eigenwijs)

Men......... wat heb ik dáár nu een spijt van!!!! Het gemis van de erogene zone.... dáár was ik niet op bedacht, alhoewel ik er wél voor gewaarschuwd was!!

Verder dacht ik dat het "makkelijker" zou zijn om een mooie reconstructie te krijgen als het uitgangspunt hetzelfde was; dus beide zijden gelijk...... pffft.... laat nou juist mijn gezonde borst volledig mislukt zijn. :shock:

Angst is écht geen goede raadgever! Je kan onmogelijk alles waar je kanker in zou kunnen krijgen weg laten halen.

Achteraf kan ik alle redenen wegstrepen die ik aanvoerde om de amputatie door te zetten! Voor ieder argument om het door te zetten was er een beter alternatief dan amputatie te bedenken. :roll: :cry:

Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte toe. Dit is een beslissing met verstrekkende gevolgen. Dikke kus voor jou!

Gesloten

Terug naar “December 2014”