ductaal carcionoom

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

E.P.W.

ductaal carcionoom

Bericht door E.P.W. » wo 17 dec 2014, 09:56

Hallo allemaal, ik ben helaas nieuw op dit forum.
Nadat ik een tijdlang geregeerd ben door ongerustheid en angst ben ik afgelopen maandag naar de huisarts gegaan. Ik voelde al een tijd een grote ( meer dan 5 cm) goed beweegbare harde knobbel in mijn borst en had mezelf overtuigd dat het een cyste of bindweefselknobbel was. Helaas is dat niet het geval gebleken.
Ik ben dezelfde dag nog onderzocht (foto's, biopten en echo) en er is me nu meegedeeld dat het in ieder geval borstkanker is van een "ductaal type" maar dat de klieren niet gezwollen zijn ( echo gaf geen afwijkingen aan). onderzoek naar eiwitreceptoren nog niet klaar.
Ik weet nu dus iets meer, maar ben zó ontzettend in paniek nu. Ik lees er veel over en weet nu dat het geen ductaal carcionoom in situ kan zijn, de arts noemde het immers borstkanker. Het is dus een invasief ductaal carcionoom.
Momenteel worstel ik met veel vragen; de grootte wat is daarover te zeggen? beperkt dat mijn overlevingskansen? Het feit dat de knobbel beweegbaar is en niet vast aan huid of onderlaag zit, is daar iets over te zeggen?
Vrijdag ga ik het behandelplan doornemen met de arts maar ik kan pas na de feestdagen geholpen worden, mag dat wel zo lang duren?

Dees
Beheerder

Re: ductaal carcionoom

Bericht door Dees » wo 17 dec 2014, 13:18

Hoi E.P.W, he wat een narigheid. Die achtbaar van de eerste tijd is een hel. Mijn ervaring is dat het daarna zowaar went om 'kanker' te hebben. Het klinkt alsof je inderdaad een Invasief Ductaal Carcinoom hebt. Dat betekent dat de cellen van de melkgangen aan het woekeren zijn geslagen en kanker zijn geworden. Het is absoluut geen probleem dat je pas na de feestdagen behandeld kunt worden. Er is géén haast. Borstkanker doet er lang over om te groeien en is zeker geen infectieziekte. Laat de arts je maar uitleggen welke mogelijkheden zijn en waaruit je kunt kiezen. We helpen je graag met informatie. Tips om zelf de leiding te houden in je behandeltraject staan hier. Deze checklist is ook goed om door te nemen.

Als je een basisboek wilt, dan is Het borstkankerboek een aanrader. Verzekerden van CZ kunnen het gratis aanvragen. Verder is het Zorgboek Borstkanker een aanrader. Verzekerden van Zilveren Kruis kunnen dat gratis aanvragen. Als je er zelf niet verzekerd bent, is misschien iemand in je omgeving dat wel.

Als je wilt weten of je in het juiste ziekenhuis zit, kun je Monitor borstkankerzorg raadplegen. Ik kijk zelf in elk geval altijd naar het aantal patiënten. Hoe meer patiënten, hoe meer ervaring. Helaas weet je nooit of dat dan ook betekent dat de kwaliteit goed is.

Je hebt nog twee weken om te onderzoeken of je de juiste zorgverzekering hebt en of je over zou moeten stappen naar een andere zorgverzekering. Deze informatie kan helpen. Hier een lijstje welke dingen uit de aanvullende verzekering interessant voor je kunnen zijn.

Als het plan is dat je chemo krijgt, dan is starten met chemo vaak het beste. Dat biedt ook een heleboel voordelen omdat je langer de tijd hebt om na te denken over je behandeling en aan de tumor kunt zien hoe de chemo aanslaat. Bovendien kun je uitzoeken of je erfelijk belast zou kunnen zijn.

Een tumor van 5 cm heeft in elk geval bewezen goed te kunnen groeien. Over overlevingskansen kan ik nu niks zeggen. Daarvoor heb je meer informatie nodig. Ik had zelf een tumor van 10x6x7 cm met positieve okselklieren en ben in maart 8 jaar na diagnose.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2014”