palliatieve inzet hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

palliatieve inzet hormoontherapie

Berichtdoor Susanne1964 » do 27 nov 2014, 10:14

Na 5 jaar Tamoxifen als aanvullende behandeling, is bij mij opnieuw borstkanker geconstateerd na drie maanden zonder deze medicatie. Het zijn uitzaaiingen van mijn primaire tumor en ze zijn nog steeds hormoongevoelig (oestrogeen plm. 100% en progesteron plm. 50%). Alleen ben ik nu niet meer te genezen. Ik heb als palliatieve behandeling anastrozol (Arimidex) voorgeschreven gekregen.
Tamoxifen blokkeert de hormoonreceptor van de kankercellen voor oestrogeen, en Arimidex voorkomt de omzetting (aromatase)van hormonen dat in ander weefsel zit (o.a. vet) naar oestrogeen, zo heb ik begrepen. Ook was het zo, dacht ik, dat eierstokken na de overgang nog steeds een minimale hoeveelheid oestrogeen aanmaken.

Ik vraag mij het volgende af over behandeling met Arimidex:
1.Kunnen kankercellen zich dan nog steeds 'voeden' met de vrij beschikbare oestrogenen die de eierstokken nog aanmaken en ook met het progesteron waar ik niks voor heb gekregen?
2.Moeten, met de voorgaande vraag in het achterhoofd, dan niet toch mijn eierstokken worden verwijderd?
Mij werd namelijk verteld dat dat niet nodig is, ook omdat je altijd wát oestrogenen nodig hebt (waarvoor dan?)
3.waarom vinden ze het beter dat ik op dit moment nìet verder ga met Tamoxifen, maar overstap op Arimidex?

Ik ben 50 jaar en sinds 6 jaar postmenopauzaal.
Susanne1964

Re: palliatieve inzet hormoontherapie

Berichtdoor Dees » do 27 nov 2014, 11:07

Hoi Susanne, he wat naar om te horen. Het klopt wat je schrijft, namelijk dat een aromataseremmer (anastrazol) het eiwit aromatase remt en dat eiwit zorgt ervoor dat testosteron (uit buikvet en andere delen van het lichaam) omgezet wordt in oestrogeen. Door dat eiwit te remmen, vindt die omzetting dus niet meer plaats. Na de overgang, dus als je postmenopausaal bent, wordt de oestrogeenproductie door de eierstokken helemaal gestopt. Voor progesteronremming is niks specifieks.

Het heeft dus geen zin om je eierstokken te laten verwijderen. Dat is alleen maar een extra ingreep die niks extra's gaat opleveren.

Omdat de uitzaaiingen geconstateerd werden toen je nog maar een paar maanden gestopt was met tamoxifen, gaan ze er vanuit dat tamoxifen nu niet of niet voldoende meer werkt. Daarom krijg je een aromataseremmer. Het kan overigens best zijn dat tamoxifen later wel weer blijkt te werken.

Ik hoop dat de anastrazol heel lang heel goed gaat werken.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: palliatieve inzet hormoontherapie

Berichtdoor Susanne1964 » do 27 nov 2014, 11:52

Beste Dees,
jazeker kan ik daar wat mee, want het is dus niet juist dat ik dacht dat eierstokken nog steeds iets aan oestrogeen produceren na de overgang. Blijft wel staan dat ik het 'eng' vind dat het progesteron beschikbaar blijft... Tav Tamoxifen: de nawerking had dus langer moeten duren?
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!!
(PS: ik had problemen met aanmelden op de site en kon niet met het account Susanne50 posten dat ik aanmaakte ).
Susanne1964

Keer terug naar November 2014