betrouwbaarheid mri

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

donaldmaggie

betrouwbaarheid mri

Bericht door donaldmaggie » za 22 nov 2014, 11:01

dit voorjaar werd via Ct scan toevallig ook iets in mijn borst gezien, omdat het niet duidelijk was werd besloten tot mammografie en echo. Ook daarop wel wat te zien maar plaats niet te duiden,. Daarom werd besloten tot mri. Na mri kreeg ik te horen dat er niets ontdekt was en alles dus ok was. Ik ben nu wat ongerust omdat ik af en toe aan zijkant van linkerborst wat pijn voel tegen de ribben aan. Mijn vraag is: hoe kan het dat er 3 x iets gezien wordt en dat na mri dan geconstateerd wordt dat er niets aan de hand is.

Dees
Beheerder

Re: betrouwbaarheid mri

Bericht door Dees » za 22 nov 2014, 11:42

Hoi Donaldmaggie, wat een stress he.... Ik heb je vraag even doorgespeeld.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

net_arts

Re: betrouwbaarheid mri

Bericht door net_arts » za 22 nov 2014, 21:29

Beste donaldmaggie,

Ik begrijp je ongerustheid en verwarring. Ik heb de plaatjes natuurlijk niet gezien, maar dergelijke situaties komen ook bij ons regelmatig voor.
Wat ik vermoed dat er gebeurd is, is dat er op de mammografie en echografie iets werd gezien waarvan de radioloog vermoedde dat het niets bijzonders was, in elk geval geen duidelijk massa, maar omdat er toch 'iets' te zien was, werd besloten tot een MRI. MRI is het meest gevoelige onderzoek voor het aantonen van borstkanker en als de MRI scan niets laat zien, is de kans dat er toch sprake is van kanker, zeer, zeer klein. Nu vermoed ik dus dat de MRI scan helemaal 'schoon' was en dat daarop de conclusie is getrokken dat er dus geen sprake is van kanker.

Wanneer op grond van de mammografie en echografie de radioloog echter wel kanker vermoedde en het suspecte gebied is benaderbaar voor een biopsie, dan zou volgens de richtlijnen toch een biopsie moeten plaatsvinden, ook al is de kans dus erg klein dat het kanker is.

Wat ik je dus zou willen adviseren is om aan je behandelend arts te vragen wat ze nu precies zagen op de mammo- en echografie. Wanneer er op deze onderzoeken wel sprake was van een massa, dus een solide afwijking (itt bv een cyste), dan zou mijn advies zijn toch een biopsie te laten uitvoeren, conform de huidige richtlijnen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Hartelijke groet,
Alexander van Straten, radioloog

Gesloten

Terug naar “November 2014”