hyperthermie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

carla 62

hyperthermie

Bericht door carla 62 » zo 16 nov 2014, 17:50

Ik ben doorverwezen naar het AMC omdat ik geen bestraling meer mag krijgen op deze plek. Op de scan is weefselvorming en woekering vast gesteld. Wie kan mij hier meer over vertellen dan wat er al op google staat. Hoe veel keren en hoe lang gaat dit duren? Krijg je ook aanvullende behandeling want daar heb ik nog niets van gehoord. Wat kan ik allemaal verwachten?

Dees
Beheerder

Re: hyperthermie

Bericht door Dees » zo 16 nov 2014, 18:09

Hoi Carla62,
Ik neem aan dat je hyperthermie krijgt omdat er opnieuw borstkanker is gevonden en aangezien je al bestraald bent, kan dat niet nog een keer. Weet je of dezelfde kanker terug is gekomen of dat er een nieuwe tumor is? Dat kunnen ze soms aan de eigenschappen zien. Nog een keer kanker krijgen, kan ook een aanwijzing zijn dat je een afwijking hebt in bijvoorbeeld de BRCA-genen, waardoor de kanker wordt veroorzaakt. Ben je ooit bij een klinisch geneticus geweest?

Voor zover ik weet kiezen ze er bij een lokaal recidief (dat de kanker ter plekke terugkomt) steeds vaker voor om behalve de hyperthermie ook chemotherapie te geven. Dat verbetert de overlevingskansen.

Pittig he allemaal..... Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Re: hyperthermie

Bericht door Anneke78 » ma 17 nov 2014, 14:44

Hoi Carla,

Zou je iets meer kunnen vertellen over wat er aan de hand is? Heb je een lokaal recidief in je borst of oksel ontwikkeld? Of is er een nieuwe primaire tumor ontstaan?

Ik kan je ietsjes meer vertellen over hyperthermie. Ik ben net klaar met de behandelingen in het AMC. Ik kreeg de diagnose borstkanker vijf jaar geleden. Dit jaar in maart werd er een lokaal recidief in de huid van mijn oksellitteken geconstateerd. Ik ben in dat gebied in 2012 op een groot vlak bestraald (oksel, okseltop, sleutelbeen tot aan mijn hals). Dit was echter diepe bestraling die op de lymfeklieren was gericht. Omdat het recidief in de huid zat, is ervoor gekozen om opnieuw te bestralen. Deze keer specifiek op de huid gericht en in een lagere dosis, gecombineerd met hyperthermie. Hyperthermie versterkt het effect van bestraling en/of chemo.

Hyperthermie wordt meestal met bestraling gecombineerd, het kan ook samen met chemo. Ik geloof niet dat hyperthermie als losse behandeling gegeven wordt, maar dat weet ik niet helemaal zeker. In het algemeen heb je vier weken lang twee keer per week behandelingen (ma & do of di & vrij). Alle keren heb je bestraling en dan komt er één keer per week de hyperthermie bij. Dus in totaal acht bestralingen en vier hyperthermie-behandelingen. In mijn geval was de oksel een lastige plek, waardoor ze het gebied moesten verdelen over meerdere behandelingen. Ik heb acht keer bestraling en acht keer hyperthermie gehad, dus de hyperthermie kwam er elke keer bij. Hoe de combinatie met chemo gaat, weet ik niet. Ik neem aan dat je langer aan de chemo zit dan die vier weken en dat de hyperthermie er een aantal keer bij komt.

Je kunt informatie vinden op de site http://www.hyperthermie.nl. Daar staat uitleg over de behandeling, hoe vaak, wanneer je in aanmerking komt, enz. Hyperthermie wordt alleen gedaan in het AMC in Amsterdam, het Erasmus in Rotterdam en in Instituut Verbeeten in Tilburg. Heb je nog vragen, dan mag je die hier natuurlijk altijd stellen.

Voor de bestralingen met hyperthermie in het AMC, heb ik een tweede ronde preventieve chemokuren gehad, op advies van het AVL. In 2010 was dat drie keer FEC en drie keer TAC. Nu heb ik Vinorelbine gehad in combinatie met Xeloda-pillen. Zes kuren in totaal, die vier maanden in beslag namen.

Heel veel sterkte!

Groeten,
Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Gesloten

Terug naar “November 2014”