Verkleuring beeld mammografie altijd foute boel?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anneke78

Verkleuring beeld mammografie altijd foute boel?

Bericht door Anneke78 » ma 20 okt 2014, 22:44

Hoi Dees en alle anderen,

Even een vraag voor de moeder van een vriendin, dus niet voor mezelf.

Moeder van vriendin kreeg 5 jaar geleden de diagnose borstkanker. Ze werd eruit gepikt naar aanleiding van het bevolkingsonderzoek, ze is nu begin 60. In haar borst had ze een tumor, die volledig ingekapseld was. Volgens de artsen kon het daardoor onmogelijk uitzaaien. Borstbesparend geopereerd en daarna bestraald. Verder geen behandelingen of hormoontherapie gehad. Ze moet elk jaar voor een mammografie ter controle.

Nu is er op de mammografie van een maand geleden ongeveer op de plek waar de tumor van toen zat weefsel gezien, wat op de mammografie-foto aankleurt. Er is iets te zien, wat vorig jaar niet te zien was. Omdat de artsen niet weten wat het is, moet ze door de MRI. Alleen zit ze helaas met een gebroken arm, waar metalen pennen in geplaatst zijn. De arm moet eerst genezen, de pennen moeten weg gehaald zijn en pas dan kan ze in de MRI. Daar is het wachten nu op. Ze zitten dus al een maand in de stress en de MRI staat pas voor 3 november gepland. Logischerwijs maken ze zich zorgen en zijn ze bang dat de kanker terug is.

Zou jij me kunnen vertellen of een aankleuring op een mammografie altijd foute boel is, of dat er ook andere mogelijkheden zijn? Ik weet dat bijvoorbeeld een botscan ook reageert op een oude botbreuk, op een ontsteking of slijtage. Als er iets te zien is op een botscan, zijn er nog tal van onschuldige mogelijkheden. Zit er in een mammografie ook zo'n soort marge? Kan het bijvoorbeeld littekenweefsel zijn of een vetbultje, een ontsteking? Of is de kans groot dat het opnieuw fout is?

Groeten,
Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Sanne
Beheerder

Re: Verkleuring beeld mammografie altijd foute boel?

Bericht door Sanne » ma 20 okt 2014, 23:01

Hallo Anneke,

Bij een mammografie is er geen sprake van een "aankleuring". Dat gebeurt wel bij een MRI waarbij de breking binnen het magnetisch veld afhankelijk is van het soort weefsel. Bij een mammografie is er sprake van BIRADS-scores I t/m V; waarbij I staat voor niet afwijkend en V staat voor ernstig verdacht van maligniteit.
Op Mammografie en echo is niet altijd duidelijk te zien of weefsel nu goed- of kwaadaardig is.
Daarom wordt een onduidelijke echo vaak gevolgd door een punctie.
In dit gevalis er gekozen voor een MRI, terwijl dat niet tot de mogelijkheden behoort.
Is ook overwogen om onder echogeleiding een biopt te nemen? Dat kan wél op korte termijn ipv de MRI.

Ik snap de onrust volkomen en ik kan niet zeggen dat er geen reden is voor ongerustheid, maar de MRI is nu niet echt een passend vervolgonderzoek voor de moeder van je vriendin. Is er een mogelijkheid om deze vraag om ánder aanvullend onderzoek te stellen? Ik zou het proberen, denk ik...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 20 okt 2014, 23:29

Hoi Anneke, het klinkt alsof het om DCIS ging. Dat is geen borstkanker maar kan borstkanker worden. Een verandering op de mammografie hoeft helemaal geen kanker te zijn. Het kan vanalles zijn. Een lichaam verandert en zeker als het weefsel ook nog bestraald is geweest. Het kan ook zijn dat er inmiddels andere apparatuur is, waardoor er dingen te zien zijn die voorheen niet te zien waren. Is de verandering op mammografie ook met echo te zien? Is de plaats van de verdachte plek goed te bepalen? Dan zou een biopt nemen ook nog een optie zijn.

Ik lees in een informatiefolder overigens het volgende:
Patiënten met metalen voorwerpen in het lichaam, zoals metalen platen, prothesen in botten of granaatscherven, kunnen veilig onderzocht worden. In sommige gevallen kan het metalen voorwerp het beeld dusdanig verstoren dat het onderzoek onmogelijk is. Vertel van tevoren aan de laborant dat u een metalen voorwerp in uw lichaam heeft
Bron: Spaarneziekenhuis MRI onderzoek
Soms is een MRI alleen mogelijk als de laborant het MRI-apparaat speciaal heeft afgesteld. Dat is het geval bij: een metalen plaat of prothese in het lichaam
Bron: MRI MC Haaglanden

Blijkbaar is het niet zo dat een MRI nu niet kan. Brutalen hebben de halve wereld. Ik zou er dus wat telefoontjes aan wagen. Dat kan ook in een ander ziekenhuis.

Ik hoop dat ze snel uit de onzekerheid is en dat het niks is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » di 21 okt 2014, 19:02

Sanne Op een mammografie heb je inderdaad niet een aankleuring zoals op een ander soort scan. Het weefsel wat gezien is, had op het beeld een andere kleur dan voorgaande jaren. Zo is het vriendin's moeder verteld, er was een verkleuring op de foto te zien. Het is me niet helemaal duidelijk geworden in welke zin. Ze zijn zo geschrokken van het onverwachte nieuws, dat er weinig is binnen gekomen. Ik weet dus niet of het om een knobbeltje of ovale vorm gaat, of het een strengetje is of kalkspatten, of het grillig of begrensd was. Vriendin vertelde dat zowel op de mammografie als op de echo niet duidelijk is om wat voor soort weefsel het gaat. Blijkbaar was een punctie niet mogelijk, want dat hebben ze niet gedaan. Ik weet uit ervaring dat ze in ons ziekenhuis meestal meteen een punctie doen, als er ook maar enig vermoeden van kwaadaardigheid is. Daardoor heb ik het vermoeden dat het meer om weefsel gaat dan om een duidelijk knobbeltje/strengetje. Of dat een punctie op die plek niet mogelijk was vanwege de ligging of de diepte. De BIRADS-score weet ik niet, dat wordt over het algemeen niet aan een patiënt verteld. Maar het zal ongetwijfeld in het dossier of de aanvraag staan. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de BIRADS-score laag is en dat daardoor niet gekozen is voor een punctie.

Waarom is volgens jou een MRI geen logisch vervolgonderzoek? Ik heb zelf meerdere keren een MRI-mammografie gehad. Met name om te bekijken hoe groot en waar precies de al vastgestelde kwaadaardige afwijking zat, ter voorbereiding op de operatie. Maar ook eens nadat ik meerdere knobbeltjes en verhardingen in mijn borst had gevoeld. Een echo gehad, waarbij de afwijkingen onschuldig leken, dus in eerste instantie geen vermoeden van kwaadaardigheid. Maar voor de zekerheid vervolgens ook nog een MRI-mammografie gehad ter bevestiging, puur voor de zekerheid en om het nog wat beter te kunnen bekijken. Ik snap dus niet zo goed waarom een MRI niet geschikt zou zijn voor vriendin's moeder, nu het op een mammografie en echo blijkbaar niet duidelijk te zien is en er geen punctie gedaan kan worden. Wat voor vervolgonderzoek zou jij dan voorstellen?
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Anneke78

Bericht door Anneke78 » di 21 okt 2014, 19:27

Desiree DCIS is inderdaad een mogelijkheid. Stel dat dat het geval zou zijn, dan volgen er wel stappen, toch? Zou je dan weer aan een operatie en bestraling moeten denken? Of zelfs aan een borstamputatie als het verspreid zit?

Vriendin schrijft dat zowel op de mammografie als op de echo niet duidelijk is om wat voor weefsel het gaat. Ik kan er niet uit halen of haar moeder daadwerkelijk een echo heeft gehad of dat de artsen meteen voor een MRI hebben gekozen. Mijn ervaring is dat ze eerst een echo doen (we zijn in hetzelfde ziekenhuis onder behandeling), dus die zal ze vast gehad hebben. De plek is volgens mij wel duidelijk aan te wijzen. Het zit op/rond de plek waar 5 jaar geleden de tumor zat. Dus dan neem ik aan dat het wel in beeld te brengen is. Ik weet niet of een punctie een optie is. Aangezien ze het niet hebben gedaan, denk ik van niet. Ik kan me herinneren dat de tumor van toen behoorlijk diep zat en van buiten af niet te voelen was. Misschien dat die plek niet aan te prikken is? Ze is op dezelfde plek bestraald.

Vriendin's moeder heeft twee metalen pennen in haar onderarm. Om die reden kan een MRI niet gedaan worden. Maar het is ook nog eens zo dat ze van de vingers tot halverwege de bovenarm in het gips zit en niet mobiel is. Ze kan haar arm niet boven haar hoofd houden en op de buik liggen met de arm naar beneden, is ook geen optie. Dus ik ben bang dat ze echt moeten wachten totdat de pennen eruit zijn.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 21 okt 2014, 19:31

Hoi Anneke, ik bedoelde dat ik denk dat het de eerste keer DCIS was. Het kan best opnieuw DCIS zijn. Dan zal dat vast verwijderd worden. Maar..... nu weet je nog niks. Ik weet het niet of ze elders niet toch in een MRI kan. Een rondje bellen is wel een mogelijkheid.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » di 21 okt 2014, 20:05

Volgens mij was het de eerste keer geen DCIS. Het was toen duidelijk een tumor. Maar zoals ik begrepen heb, zat het helemaal rondom ingekapseld. Daardoor kon het niet uitzaaien. Ik had er nog nooit van gehoord. Er was geen sprake van wel of geen hormoongevoeligheid. Het is me nooit echt duidelijk geworden hoe het zat. Alles gaat via via, vriendin's moeder vraagt niet echt door en ze zijn niet zo bekend met medische termen rondom borstkanker. Dus voor mij wel moeilijk om er zelf een duidelijk beeld van te krijgen. Info omtrent eigenschappen van de afwijking nu of de eerdere borstkanker is niet echt bekend bij hen. Ze gaan voornamelijk op de artsen af.

Is DCIS niet duidelijk te herkennen op een mammografie en/of echo? DCIS ziet er toch uit als kalkspatten, meende ik? Dan spreek je toch niet van afwijkend weefsel?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 21 okt 2014, 20:54

Hoi Anneke, volgens mij is het DCIS als het ingekapseld is. DCIS kan zelfs een grote plek zijn. Soms zijn er op de mammografie kalkspatten te zien, maar het is niet zo dat kalkspatten altijd DCIS zijn en andersom ook niet.
Groeten, Dees

Anneke78

Bericht door Anneke78 » di 21 okt 2014, 22:07

Oké, bedankt voor de informatie! We wachten het af...

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » wo 22 okt 2014, 11:35

Anneke78 schreef:Sanne Waarom is volgens jou een MRI geen logisch vervolgonderzoek? ... Ik snap dus niet zo goed waarom een MRI niet geschikt zou zijn voor vriendin's moeder, nu het op een mammografie en echo blijkbaar niet duidelijk te zien is en er geen punctie gedaan kan worden. Wat voor vervolgonderzoek zou jij dan voorstellen?
Hallo Anneke,
Ik heb niet gezegd dat een MRI geen logisch vervolgonderzoek is, maar dat dat vanwege de metalen pennen niet tot de mogelijkheden behoort (waarvan Dees aangeeft dat dit niet persé belemmerend hoeft te zijn).
In je vervolgverhaal lees ik dat er veel onduidelijkheden zijn en dat eigenlijk ook niet duidelijk is of er nu wel of geen punctie kán worden gedaan of dat dat niet noodzakelijk of wenselijk werd geacht.
Omdat er gekozen is voor een MRI op 3 november, wat mij betreft een vervolgonderzoek van voorkeur, wordt wel het goede vervolg ingezet, maar rijkelijk laat gezien alle onrust die dit nu geeft.
Ik twijfel dus niet aan het nut van een MRI, maar "ging mee" in de onuitvoerbaarheid daarvan op dít moment, maar blijkbaar is dat geen feit zoals de informatie uit Spaarneziekenhuis en MC Haaglanden, maar wél door de immobiliteit van de moeder van je vriendin.
Waarschijnlijk is afwachten toch het handigst en kan de huisarts misschien in de tussentijd iets betekenen in de onrust? De huisarts heeft in principe ook informatie van de eerdere borstkanker en kan wellicht iets meer toelichten?
Ik wens jullie sterkte in de wachttijd...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gesloten

Terug naar “Oktober 2014”