Wanneer is bestraling noodzakelijk?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Arabelle

Re: Wanneer is bestraling noodzakelijk?

Bericht door Arabelle » di 21 okt 2014, 22:31

Ohhh, Dees, dankjewel voor je reactie!

Ik was echt helemaal onder de voet en zag mezelf nu al met talloze uitzaaiingen.

Ik ben heel veel met je reactie, dat plaatst de boel toch een beetje in perspectief. Ik heb maandag een opvolggesprek, en zou graag tegen dan al iets rustiger zijn.

Ik probeer me voor te houden dat er an sich niet echt veel gewijzigd is, hormoontherapie moest ik sowieso krijgen, bestraling wouden ze ook geven, het enige wat écht gewijzigd is, is mijn prognose op volledige genezing (nu ja, dat is wel redelijk essentieel om de moed erin te houden natuurlijk, maar qua behandeling maakt het niet veel uit)

Omdat mijn tumor blijkbaar zo hormoongevoelig was, wordt me ook aangeraden heel snel m'n eierstokken te laten verwijderen. Iemand die daar ervaring mee heeft? Oh en indd. de oncologe wil 10 jaar hormoontherapie geven.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 22 okt 2014, 08:58

Hoi Arabelle,
Prognoses zijn niks anders dan inschattingen over grote groepen. Voor het individu zeggen ze niks. Je hebt mazzel of pech.

Tja, die eierstokken..... ik zou het zelf niet doen. Je kunt namelijk met Lucrin of Zoladex hetzelfde bereiken, dat de eierstokken plat gaan liggen. Zou je ooit zo veel bijwerkingen hebben dat je overweegt met hormoontherapie te stoppen, dan kun je nog terug.

Dat is natuurlijk anders als je BRCA genmutatiedraagster bent, want dan heb je ook verhoogd risico op eierstokkanker en is dat een goede reden om ze te verwijderen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Arabelle

Bericht door Arabelle » wo 22 okt 2014, 09:06

Hoi Dees,

Alweer bedankt voor je reactie! Ik ga me nu indd wel snel laten testen op die genmutatie ( ik ben enig kind, en heb twee zoontjes, vandaar dat ik eerst niet echt de meerwaarde zag)

Waarom zou jij het niet doen, de eierstokken weghalen? Zoals ik het nu van mijn oncologe begrepen heb is het een zaak de boel écht lam te leggen, niet voor even, maar voor altijd. Ik kreeg gisteren al een eerste zoladex inspuiting, en moet ook starten met femara, dat is een aromastase remmer ( geen idee wat dat is eigenlijk).

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 22 okt 2014, 09:25

Hoi Arabelle, of de eierstokken chemisch platgelegd worden (met Lucrin of Zoladex) of door ze te verwijderen, is precies hetzelfde. Als de eierstokken eruit zijn, kun je nooit meer terug. Ik weet wel dat zoals je het nu bekijkt dat ook geen goed idee is, maar stel nou dat je zoveel bijwerkingen en klachten hebt dat je het niet heel leefbaar meer vindt zo, dan zou het fijn zijn als je nog een alternatief hebt, bijvoorbeeld alleen tamoxifen gebruiken en geen eierstokonderdrukking en, hoewel het onverstandig lijkt, is helemaal stoppen ook altijd een optie.

Ik zou het dus eerst aanzien. En ja, laat alsjeblieft testen of je die BRCA genmutatie hebt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » wo 22 okt 2014, 16:30

Komende maandag start ik ook met bestraling na een volledige borstamputatie. De chemo had goed zijn werk gedaan (minder dan 10 procent rest). De snijvlakken waren schoon. Echter door recent onderzoek heeft het ziekenhuis de richtlijnen aangescherpt. Richtlijn: als de tumor voor behandeling groter is dan 5 cm krijg je bestraling. De kans op een lokaal recidief (en nieuwe uitzaaiing) neemt daardoor af van 20 naar 2 procent. Ik ben 39 jaar. Men probeert de risico's zo klein mogelijk te maken.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 22 okt 2014, 21:23

Hoi Gast, 20% risico op een lokaal recidief na chemo en borstamputatie klinkt mij onwaarschijnlijk hoog. Had je voor chemo schone okselklieren? Zou je eens kunnen vragen op basis van welke studie dat is?

Hebben ze je ook verteld wat de risico's zijn op late effecten/restschade (tweede vorm van kanker veroorzaakt door bestraling, pijnlijke ribben, fibrose, minder beweeglijke schouder, gebroken ribben, hartschade, longschade)?

Hebben ze je ook verteld wat het effect is op je overlevingskansen? Of alleen maar op een lokaal recidief?

Dat is allemaal belangrijke informatie om weloverwogen te kunnen beslissen of je akkoord kunt gaan met een behandeling. Succes !!!
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 22 okt 2014, 21:26

Hoi Gast, had je voor chemo schone okselklieren? Zou je eens kunnen vragen op basis van welke studie dit advies is? Dan kunnen we even meelezen.

Hebben ze je ook verteld wat de risico's zijn op late effecten/restschade (tweede vorm van kanker veroorzaakt door bestraling, pijnlijke ribben, fibrose, minder beweeglijke schouder, gebroken ribben, hartschade, longschade)?

Hebben ze je ook verteld wat het effect is op je overlevingskansen? Of alleen maar op een lokaal recidief?

Dat is allemaal belangrijke informatie om weloverwogen te kunnen beslissen of je akkoord kunt gaan met een behandeling. Succes !!!
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 22 okt 2014, 21:26

Hoi Gast, wauw, goed resultaat van de chemo. Had je voor chemo schone okselklieren? Zou je eens kunnen vragen op basis van welke studie dit bestralingsadvies is? Dan kunnen we even meelezen.

Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 22 okt 2014, 21:28

Hoi Gast, wauw, goed resultaat van de chemo. Had je voor chemo schone okselklieren? Zou je eens kunnen vragen op basis van welke studie dit bestralingsadvies is? Dan kunnen we even meelezen.

Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Oktober 2014”