en dan slaat de angst toe

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Elisa

en dan slaat de angst toe

Bericht door Elisa » vr 05 sep 2014, 23:44

Hallo!
Vanavond dacht ik het forum wel aan te kunnen totdat ik iets te veel info binnen krijg en de angst mij lijkt te wurgen. Gek want tot nu toe had ik die niet (in ieder geval niet bewust).Prognose, statistieken en onzekerheden vliegen mij om de oren. Ik had een kwaadaardige tumor van 1,7 cm zonder uitzaaiingen in mijn oksel.. Na de operatie waren de snijvlakken schoon en volgens mijn oncoloog (Meander Amersfoort) sta ik er na de preventieve behandelingen van 21 bestralingen, 3x Fec en 3 Taxotere goed voor. Waarom zou hij liegen en toch na het lezen van sommige dingen hier en twee slechte voorbeelden slaat de schrik mij om het hart. Natuurlijk weet ik dat je geen zekerheden hebt in het leven behalve 1 dus waarom laat ik mij nu zo van mijn stuk brengen. Zo las ik dat bij mijn vorm ik pas over 5 a 6 jaar uit de gevaren zone zal zijn. Wat moet ik nu volgen mijn gevoel of de statistieken. Er staat nog 1 gesprek met de oncoloog in de agenda en ik zou graag de juiste vragen willen stellen, maar welke zijn dat dan? Trek het even niet meer. Ik ben een voorstander van goed geinformeert voor de dag komen en toch Wil ik alles wel weten.....??
Voor nu een paar keer mijn motto herhalen en dan hopelijk slapen:

Worrying doesn't take away tomorrow's troubles
it takes away today's peace

Grtz Elisa

Dees
Beheerder

Re: en dan slaat de angst toe

Bericht door Dees » za 06 sep 2014, 11:30

Hoi Elisa, het is heel herkenbaar. Een ontzettend verstandige oncologieverpleegkundige, die zelf kanker had gehad, zei tegen mij: De behandelingen tegen kanker kun je managen als een project, maar leven na de diagnose, dat is elke dag topsport. Zo is het wel. Die angst reist vanaf nu met je mee. De tijd tussen het enige angstige moment en het andere angstige moment (door mij ook wel PAM- periodiek angstig moment- genoemd) wordt steeds langer. Voor mij werkte het beter om mijn 'worst-case-scenario' (doodgaan zodat mijn dochtertje zonder mij zou moeten opgroeien) op te zoeken, erom te huilen, me erop voor te bereiden en het leven er naar in te richten. Pas toen kon ik het loslaten. Ik ben 7,5 jaar na diagnose. Misschien heb je hier nog iets aan.

Even naar de feiten, dat er een soort borstkanker is die pas na 5 a 6 jaar in de gevarenzone komt, klopt niet. Het is wel zo dat sommige borstkanker snel uitzaaien, als ze dat doen, en dat sommige borstkanker er lang tot heel lang (15 jaar en nog langer) over kunnen doen.
Worrying doesn't take away tomorrow's troubles
it takes away today's peace
Ik vind hem prachtig en het is een waarheid als een koe, maar als het even niet lukt, laat je zorgen en angsten dan maar gewoon toe. Baal, huil, schreeuw, je hebt er recht op. Geforceerd er niet aan mogen denken, is als niet aan een roze olifant mogen denken, waarna je prompt de hele dag aan roze olifanten denkt.

Big hug en aarzel niet je zorgen en angsten te delen. Dan proberen we je er doorheen te slepen !!

Vandaag maar extra lief voor jezelf zijn !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elisa

Bericht door Elisa » vr 19 sep 2014, 08:59

Bedankt voor je lieve woorden Dees en wat je zegt is helemaal waar in beide antwoorden.
Ik had triple negatief borstkanker. Ik was er vroeg bij. Op mijn verjaardag lag ik in het ziekenhuis en daarna heb ik een preventieve behandeling gekregen van bestraling en chemo. Helaas heb ik twee slechte voorbeelden in mijn directe omgeving, waarvan er één echt verschrikkelijk was, terwijl de vrouwen met hormoongevoelige soort er nog zijn.
Hoewel ik dicht bij mijn eigen verhaal wil blijven, blijft het toch in mijn achterhoofd zitten. De angst komt vooral als ik er iets over lees (en dit link aan mijn voorbeelden) terwijl ik er niet naar op zoek ben, maar waar mijn oog dan op valt. Meestal gaat dit om algemene informatie, maar voel direct de hitte uit mijn lichaam komen, want ik link dit met mijn voorbeelden.
Er staat nog een afspraak met de oncoloog gepland en zal dan ook mijn vragen bij hem neerleggen in de hoop dat hij antwoorden kan geven wat voor mijn situatie geldt. Hij is altijd eerlijk tegen mij geweest en is zeer positief over mijn situatie en prognose. Gelukkig heeft mijn man meer onthouden van wat er allemaal is gezegd en wat er in het overzicht stond na het invullen van grootte, soort en leeftijd. Schijnveiligheid? Misschien.
Wat er in de sterren staat kan ik niet veranderen en weiger dan ook om mijn dagen in angst door te brengen. Hart- en vaatziekten zitten ook in de familie en daar sta ik toch ook niet iedere dag bij stil? Die dan leeft dan zorgt. Zonder tranen kan er niet gelachen worden. Verstandelijk weet ik het heel goed..nu nog harmonie zien te krijgen met het gevoel.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 19 sep 2014, 13:21

Hoi Elise, zo herkenbaar...... en dat die harmonie krijgen een hele klus is, is heel begrijpelijk...... Kom maar hier schrijven als het je aanvliegt !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2014”