pijnlijke borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Erna50

pijnlijke borst

Bericht door Erna50 » zo 31 aug 2014, 19:38

8 jaar geleden borstbesparende operatie en 32 bestralingen gehad. Zeer pijnlijke mammografie gehad 2 jaar terug. 1 jaar overgeslagen maar nu moet ik weer. In tussentijd bindweefselmassage gehad maar borst blijft pijnlijk. Kan best veel pijn verdragen maar dit durf ik niet meer aan. Hebben meer vrouwen hier ervaring mee en kun je een pijnstiller hiervoor krijgen of gewoon om een echo vragen?

Dees
Beheerder

Re: pijnlijke borst

Bericht door Dees » zo 31 aug 2014, 22:19

Hoi Erna50, he wat naar. Het is ook heel herkenbaar, de late effecten van bestraling.

De kans dat er opnieuw borstkanker in je borst ontstaat, is niet zo groot. Ik weet niet of je chemo hebt gehad en/of hormoontherapie hebt gehad, maar beiden verkleinen ook de kans dat de borstkanker ter plekke terugkomt. Meestal wordt een 'lokaal recidief', zoals dat heet, niet tijdens controles gevonden, maar door de patiënt zelf.

De meningen zijn wereldwijd steeds meer verdeeld over het nut van borstkankerscreening, over het zoeken zonder dat er symptomen zijn en áls er iets zou ontstaan, of je dat dan persé vroeg moet ontdekken. Ik wil je er niet mee lastigvallen, maar misschien helpt het ook om het in perspectief te zien.

Ik geef je een link naar de blog die ik schreef over borstkankerscreening. Misschien krijg je er dan een iets andere kijk op.

Ik heb destijds gedacht dat ik met mijn grote tumor wel een héle grote kans had om de kanker niet te overleven, maar.... ik ben inmiddels 7,5 jaar na diagnose, geen uitzaaiingen voor zover ik weet en niet dood, dat weet ik zeker. Ik heb altijd lotgenotencontact gehad en ben ook vrij veel vrouwen verloren die een aanzienlijk gunstigere prognose hadden dan ik. Stukje bij beetje begon ik anders aan te kijken tegen dat idee van 'er zo vroeg mogelijk bij moeten zijn.' Als je wéét dat er borstkanker in je lijf zit, wil je er vanaf, dat is logisch, maar borstkanker is lang niet altijd dodelijk (en dan had je beter niet kunnen weten dat het in je lijf zat).

Eerlijk gezegd geloof ik niet meer zo in screening. Er is een wereldwijde controverse rondom borstkankerscreening. De voor- en tegenstanders hebben aan beide zijden belangen (geld, macht, status, banen etc etc) en dat maakt een echt fundamentele, goede wetenschappelijke discussie lastig, of nee, onmogelijk.

Deze Amerikaanse webinar over de Oversimplificatie van borstkankerscreening en overdiagnose vind ik érg goed. Deze is ook érg goed. Het geeft wat meer inzicht in deze ingewikkelde materie.

In Zwitserland heeft de Swiss Medical Board onlangs geadviseerd om het bevolkingsonderzoek borstkanker stop te zetten, omdat ze van mening zijn dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen (zie ook dit persbericht). In de New England Journal of Medecine hebben ze ook uitgelegd waarom ze willen dat het stopt. Dat artikel kun je hier lezen.

De conclusie is alsvolgt:
It is easy to promote mammography screening if the majority of women believe that it prevents or reduces the risk of getting breast cancer and saves many lives through early detection of aggressive tumors.4 We would be in favor of mammography screening if these beliefs were valid. Unfortunately, they are not, and we believe that women need to be told so. From an ethical perspective, a public health program that does not clearly produce more benefits than harms is hard to justify. Providing clear, unbiased information, promoting appropriate care, and preventing overdiagnosis and overtreatment would be a better choice.
Het is gemakkelijk om de screeningsmammografie te promoten als de meerderheid van de vrouwen gelooft dat het het krijgen van borstkanker voorkomt of het risico op het krijgen van borstkanker vermindert en vele levens redt door vroegtijdige opsporing van agressieve tumors. We zouden positief staan ten opzichte van mammografieën als deze overtuigingen terecht waren. Helaas zijn ze niet, en wij geloven dat vrouwen dat dus moet worden verteld. Vanuit ethisch perspectief is een programma voor volksgezondheid dat niet overtuigend meer voordelen dan nadelen heeft, moeilijk te rechtvaardigen. Het verstrekken van duidelijke, objectieve informatie, het bevorderen van passende zorg, en het voorkomen van overdiagnose en overbehandeling zou een betere keuze zijn.
Bron: New England Journal of Medecine

Al met al is er vanalles voor te zeggen om niet actief op zoek te gaan, maar pas te vragen om een mammo of echo als je daadwerkelijk een verandering voelt. Dat moet je dan psychisch wel aankunnen.

Als je toch graag wilt dat er naar gekeken wordt, moet je zeker bespreken dat je ondraaglijk veel pijn hebt gehad en dat je dat niet meer wil. Ik ben bang dat alleen echo niet zoveel oplevert en MRI laat ook veel dingen zien die helemaal niks zijn. Ik ben benieuwd of je artsen dan met een alternatief kunnen komen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”