Tamoxifen en verdikt baarmoederslijmvlies

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

JJ67

Tamoxifen en verdikt baarmoederslijmvlies

Bericht door JJ67 » zo 17 aug 2014, 20:08

Mijn moeder heeft 3 jaar geleden borstkanker gehad. Ze heeft een borstamputatie ondergaan, 6 chemokuren en Tamoxifen welke ze nu sinds 2012 dagelijks slikt. Mijn moeder voelt zich heel goed, werkt en sport regelmatig. Ze is 52 jaar. Nu heeft ze vorige week tot haar grote schrik een licbte vaginale bloeding gehad....ze heeft direct de huisarts gebeld. Ze is inmiddels al bij de gynacealoog geeeest. De baarmoeder zag er goed uit,maar het slijmvlies van de baarmoeder is flink verdikt. Er is nu weefsel weggenomen ter uitsluiting van baarmoederkanker.
Toen ze in 2012 ging starten met de tamoxifen heeft ze ook onderzoek gehad, maar.toen was slijmvlies wel goed. Het zal toch niet zo zijn dat.ze nu door de tamoxifen baarmoederkanker heeft gekregen??? We moeten nu 2 weken wachten op de uitslag...

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen en verdikt baarmoederslijmvlies

Bericht door Dees » zo 17 aug 2014, 20:35

Hoi JJ67, ik kan me de stress voorstellen, maar dat is niet nodig. De kans op baarmoederkanker is heel klein.

Cor de Kroon gaf al eens eerder antwoord op een vraag van iemand over verdikt baarmoederslijmvlies. Hierbij een kopie van zijn antwoord:
Cor de Kroon schreef:Tamoxifen is een stofje dat de receptor voor het oestrogeen blokkeert, het gaat als het ware op de plek van het oestrogeen zitten. Op sommige plekken worden daarmee de functies van het oestrogeen als het ware plat gelegd: omdat tamoxifen al op de receptor zit kan het oestrogeen er niet meer gaan zitten en doet het oestrogeen zijn werk niet meer. Dat is precies het effect dat tamoxifen heeft op borstkankercellen: oestrogeen zet borstkankercellen aan tot groei en vermenigvuldiging maar als tamoxifen al op de receptor zit kunnen de borstkanker cellen niet meer tot groei en vermenigvuldiging worden aangezet door oestrogenen. En dat is precies wat 'we' willen: het stop zetten van de groei en vermenigvuldiging van de borstkankercellen die misschien nog ergens in je lichaam zijn achtergebleven ondanks alle behandelingen die je al hebt gehad.

Het vervelende van tamoxifen is dat sommige oestrogeen receptoren (een ander type dan het type receptor dat in borstkankercellen zit) het verschil niet merken tussen oestrogeen en tamoxifen: dus of er nou tamoxifen of oestrogeen op de receptor gaat zitten die receptor gaat aan de slag. Dit type oestrogeenreceptoren zitten bijvoorbeeld in de eierstokken (daarom krijgen sommige vrouwen die tamoxifen gebruiken cystes op de eierstokken en werkt het bij sommige vrouwen als opwekker van eisprongen) maar ook in het baarmoederslijmvlies. En dat is waar jij 'last' van hebt: als gevolg van het gebruik van tamoxifen wordt het baarmoederslijmvlies bij jou verdikt. Dat komt bij veel meer vrouwen voor en meestal is het geen enkel probleem. Het is pas een probleem als er door het dikker worden van het slijmvlies onregelmatig vaginaal bloedverlies ontstaat. Dat is vervelend voor jou maar kan ook een aanwijzing zijn dat er onrustige cellen in het baarmoederslijmvlies zitten. Er zijn studies waarin vrouwen die tamoxifen gebruiken tot 4 keer vaker naar de gynaecoloog gaan dat vrouwen die geen tamoxifen gebruiken, puur en alleen omdat ze last hebben van onregelmatig vaginaal bloedverlies. Het is echter goed om je te realiseren dat uit een recente review van alle studies blijkt het voor het risico op het krijgen van baarmoederslijmvlieskanker niet uitmaakt of je tamoxifen hebt gebruikt: relatief risico 1.19 (95% betrouwbaarheidsinterval 0.53 - 2.65) (Iqbal et al, Cancer Treat Rev 2012; 38: 318) (ik weet niet of je bekend bent met relatieve risico's maar het komt erop neer dat in vergelijking met vrouwen die geen tamoxifen gebruiken tussen de 0.53 (dat is dus half zo grote kans) aen 2.6 (dat is ruim 2 x zo grote kans) hebben om baarmoederslijmvlieskanker te krijgen. Al met al is dit allemaal geen reden om de tamoxifen te stoppen als je met het gebruik ervan het risico op het terug krijgen van borstkanker verkleint (en of dat zo is daar heeft Dees uitgebreid over geschreven en dat zou ik zeker ook met je oncoloog overleggen).
Ik hoop dat jullie snel de uitslag krijgen van de biopten en dat er niks ernstigs aan de hand is.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

JJ67

Bericht door JJ67 » ma 18 aug 2014, 10:59

Dees,

Bedankt voor je antwoord. Het geciteerde stukje van de gynacealoog brengt een stuk helderheid, alhoewel het nog steeds onzeker blijft tot de uitslag er is. Het rare is dat ze verder niet opnieuw weer bloedverlies heeft gehad en dit eerder ook nooit heeft gehad. Maar de gynacealoog hanteert dus blijkbaar geen afwachtend beleid, maar onderneemt wel direct actie.
Ik vind het wel vreemd dat ze 14 dagen moet wachten op de uitslag. Bij borstkanker was binnen een week de uitslag bekend.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 19 aug 2014, 14:41

Hoi JJ, spannend he. Het is waarschijnlijk niks, maar dat hoor je dan toch liever even. Ik weet niet precies waarom ze 14 dagen aangehouden hebben. Misschien vanwege de vakantie en misschien ook wel omdat ze het beschouwen als weinig kans op iets kwaadaardigs.

Ik duim voor je moeder !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

JJ67

Bericht door JJ67 » wo 20 aug 2014, 13:11

Mijn moeder belde net. Ze had het ziekenhuis aan telefoon gehad, Ze belden dat de afspraak over 2 weken niet door kon gaan en of deze dan naar 12 sep kon! Mijn moeder gaf direct aan dat ze liever niet nog 3 weken extra moet wachten....toen hebben ze gekeken en bleek de uitslag er ook al te zijn. Maar ja, zon assistente mag natuurlijk niks zeggen. Nu mag mijn moeder as vrijdagmorgen al even komen. Ik vermoed dat het met een sisser afloopt anders zouden ze vast de afspraak ook nier verzet hebben naar 12 sep. Nog even afwachten. Mijn moeder was nu ook al rustiger.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 20 aug 2014, 20:29

JJ, dat klinkt hartstikke geruststellend. Wat vervelend dat ze dan zo'n afspraak toch willen verschuiven. Dan hadden ze het beter naar de huisarts kunnen sturen !!
Groeten, Dees

JJ67

Bericht door JJ67 » wo 20 aug 2014, 21:50

Dees, nee de gyn heeft vorige week al aangegeven dat hij sowieso een kijkok wil doen en dan zeer ws de slijmvlieslaag weghalen oid. Dus mn moeder moet in ieder geval nog een vervolgafsprssk krijgen. Maar iemand tot midden sep laten wachten op uitslag van weefselonderzoek???? Dat zou toch ook eigenlijk niet moeten kunnen vind ik!!!!!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 20 aug 2014, 23:15

Hoi JJ, als je moeder niet opnieuw bloedverlies heeft gehad, kan ik me werkelijk niet voorstellen wat een kijkoperatie nog voor nut heeft. Hoe minder ingrepen en gedoe is mijn stelling. Ik zal een gynaecoloog eens vragen wat het beleid zou moeten zijn.

Take care !!
Groeten, Dees

JJ67

Bericht door JJ67 » do 21 aug 2014, 06:31

Nee, ze heeft maar eenmaal heel licht bloedverlies gehad waarna ze dus direct naar de huisarts is geweest. Verder nog nooit en ook niet opnieuw.
Tsja, ik weet het ook niet. Ze heeft verder ook niks geen klachten. Ik ben benieuwd wat de gynacealoog die jij beschrijft aangeeft......

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 21 aug 2014, 20:58

Ik heb twee gynaecologen geraadpleegd. De ene zei dat het boven op het biopt dat al genomen is en waarschijnlijk goed is, geen reden is om een kijkoperatie te doen. De andere zei eigenlijk hetzelfde:
Bij eenmalig bloedverlies onder tamoxifen en negatief biopt zou ik afwachten. Bij herhaling wel hysteroscopie (=kijkoperatie), aar ik heb echo niet gezien dus weet niet of er verdacht beeld was. Dan zou je wel een afwijking in biopt verwachten.
Mijn gedachte. Geen operatie en eerst maar eens afwachten !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”